— Det som gjør Ahlsell unike er det enormt store produktspekteret for havbrukskunder. Vi leverer alt som trengs på et oppdrettsanlegg – utenom fisk og fôr, innleder Torbjørn Johnsen, leder for Ahlsells Havbruksavdeling.
Store fordeler som Ahlsell-kunde
Avtalen med Ahlsell er først og fremst en god standard prisavtale for alle Ahlsell-kunder. Avtalen er selvsagt tverrfaglig, slik at du kan bestille alle produktene du trenger fra samme sted.
Fant nye merdlys i Ahlsells brede sortiment
Lingalaks, med sine naturskjønne lokasjoner i Hardangerfjorden, har drevet matfiskoppdrett i åpne sjømerder siden 1978. Innkjøpsansvarlig Oddvar Femsteinevik i Lingalaks er helt tydelig på hva som er den største fordelen han som kunde opplever med samarbeidet med Ahlsell:
— Vi får rimeligere varer, får tak i varene raskt og har tilgang til Ahlsells fantastisk brede utvalg. Vi vet hva som fungerer hos oss og handler derfor mye likt, men fordelen med et bredt sortiment er at det kan dukke opp nye og spennende produkter.
Det siste «nye og spennende» produktet Oddvar har funnet er nyutviklede lettere merdlys.
— De nye merdlysene veier bare to kilo, gir svært godt lys og har vist seg å være meget driftssikre. Særlig for oppdretteren, som skal trekke lysene opp og ned av merden, er den lave vekten en stor forbedring, da de gamle lysene veide hele 25 kg.
— I tillegg kjøper vi det meste av kabler fra Ahlsell, både landstrømkabel, kabler mellom merdene og kabel til komponentene på merden. Det blir mye forskjellig vi trenger, men vi finner alt hos Ahlsell, forteller Oddvar fornøyd.
Rør og rørdeler for 14 millioner
Ahlsell har også stått for rørleveransen til den nye storsatsningen hos Vikan Settefisk: Nytt RAS-anlegg på Frøya. Etter at den originale kontrakten på seks millioner kroner var levert har det gode samarbeidet fortsatt. Verdien på samarbeidet nærmer seg nå 14 millioner kroner i rør og rørdeler.
— Her ute i havgapet er vi avhengige av en kompetent grossist som kan levere raskt og som forstår utfordringene som møter oss oppdrettere, sier Frode Reppe i Vikan Settefisk, som fortsetter:
— Særlig i byggefasen var de raske leveransene til Ahlsell utrolig viktige for oss, slik at vi slapp å stå der med gravemaskiner, betongentreprenører og en grøft som var klargjort for at røret skal ned – og så manglet vi røret. Ved å ordne leveranser umiddelbart på kort varsel har Ahlsell bidratt til å opprettholde effektiviteten på anlegget, slik at vi har blitt ferdige med oppgraderinger til planlagt tid. Det gir oss innsparinger på prosjektene og sikrer at vi er klare når rogna ankommer.
Frode har også satt pris på ærligheten i møte med Ahlsells selgere.
— Vi bestiller mye forskjellig – også en del spesialprodukter som kan ha leveringstid. Jeg har satt pris på at Ahlsell sier ting som det er, i stedet for å love bort noe de ikke kan holde. Kan de levere innenfor fristene våre sier de det; Kan de ikke levere får vi beskjed om det også – det er ikke noe tull med Ahlsell.
Ahlsell leverte raskest – med god margin
Arnstein Bråten, kvalitet- og HMS-leder hos Osland Havbruk, ekkoer Frodes utsagn. Da han skulle finne ny leverandør av klær og verktøy til bedriften, testet han flere aktuelle grossister.
— Ahlsell leverte mye raskere enn konkurrenten! Vi satt også stor pris på den gode kundeservicen – fra Torbjørn og resten av Ahlsell-teamet, forteller Arnstein, som fortsetter:
— Har vi problemer med et produkt kontakter Ahlsell leverandøren på våre vegne. For en stund siden syntes vi passformen på en av arbeidsdressene våre var dårlig. Ahlsell kontaktet leverandøren, som endret passformen til neste års produksjon. Det er god service!
Arnstein setter også stor pris på Ahlsells store utvalg kvalitetsverktøy til en god penge.
— Ironside-serien til Ahlsell er helt utmerket til vårt bruk. Dette er kvalitetsverktøy som fungerer uten å koste skjorta, slik at vi kan sikre marginene. I de røffe miljøene på merden utsettes verktøyet for mye saltvann og kan ryke. Da er det godt med noe som er billig og kan byttes ved behov – men som får jobben gjort, sier Arnstein.
Profilert arbeidstøy i nettbutikken
Også Lingalaks og Vikan Settefisk bestiller en del arbeidstøy og personlig verneutstyr fra Ahlsell.
— Vi lagrer logoen til alle våre kunder i databasen vår, slik at den neste forsendelsen med profilert arbeidstøy og personlig verneutstyr aldri er langt unna. Vårt beste tips er å bestille fra nettbutikken. Her har vi lagt inn egen elektronisk katalog for hver enkelt kunde, slik at bestiller får opp varene han skal bestille med en gang, sier Torbjørn, før han avslutter:
— Vår jobb er å hjelpe oppdretterne å opprettholde effektiviteten i en av Norges viktigste næringer, med god pris og leveranse allerede dagen etter bestilling.