Tjenesten kalles forsyningsløsninger, og som navnet tilsier betyr det at Ahlsell forsyner deg kontinuerlig med utstyr og forbruksmateriell. Løsningen hjelper deg å forenkle både innkjøp, lagerhold og utlevering av varer.
— Forsyningsløsninger er alt fra en enkelt reol hos en liten håndverker, elektriker eller rørlegger til en serie automater hos store entreprenører, forteller Roar Kruse, Key Account Manager for Industri og bygg i Ahlsell.
Enklere logistikk og full kontroll
Kruse snakker daglig med håndverkere og proffer på tvers av bransjer. En stor andel av dem forteller om utfordringer rundt innkjøp og logistikk.
— Mange fagfolk er ikke profesjonelle innkjøpere, og har et behov for å forenkle og forbedre logistikken sin. Derfor tilbyr vi nå en løsning som gjør at firmaene til enhver tid har tilstrekkelig forbruksmateriell tilgjengelig, uten at de trenger å bruke for mye tid på innviklede bestillingsprosesser, sier han.
I tillegg til å spare tid på administrativt arbeid, gjør forsyningsløsningene det enklere for ansatte å holde oversikt over hvor utstyret befinner seg på anleggsplassen.
— Ved å for eksempel ha en automat på arbeidsplassen har man viktig verneutstyr tilgjengelig 24/7. Samtidig vet alle ansatte hvor utstyret befinner seg, slik at det ikke brukes tid på å lete etter det.
Besparelser opptil 30 %
Av firmaene som allerede har tatt i bruk forsyningsløsninger fra Ahlsell rapporteres det om hele 30 % tretti prosent nedgang i svinn. Det samme gjelder for tidsbruk på innkjøp og logistikk.
— Det er ikke til å stikke under en stol at tyveri er en utfordring i bransjen. Noen av våre forsyningsløsninger, som for eksempel automater, er utstyrt med en teknologi som gjør at tilgang til ulike varer kan begrenses til avdeling og stillingsfunksjon, forklarer Kruse.
I tillegg kan lederen skrive ut rapporter på forbruket filtrert etter ansatt, avdeling, prosjekt eller divisjon. Slik får selskapet enda bedre kontroll og reduserer svinnet.
— Det er store variasjoner mellom kundene som bruker forsyningsløsninger fra Ahlsell i dag. Både de aller minste og de aller største ser verdien i å ha alt utstyr tilgjengelig, hele tiden – uten å bruke mer tid enn nødvendig på innkjøpet.
Hjelp til beregning
Kruse presiserer at uansett hvor stort eller lite behovet ditt er, hjelper Ahlsell til med beregning og alt du trenger under oppstarten. Han bruker en automatløsning som eksempel, men legger til at løsningen i praksis fungerer likt om du så bare trenger en reol på kontoret ditt.
— Sammen med kundene våre beregner vi hvilke produkter som skal ligge i automaten, og hvilket antall som er maks og minimum. Når antallet produkter synker til den nedre grensen vil automaten gi beskjed om at det må bestilles nye varer. Bestillingen gjøres enkelt ved å bruke mobilappen til å scanne en strekkode på hylleplassen din, og så samles alle bestillinger på en enkeltordre.
Varene blir fraktet til deg og leveres etter den frekvensen som er avtalt – noen får leveranser en gang i måneden, mens andre trenger påfyll ukentlig.
Raskere enn internett
Ambisjonene er skyhøye, og tanken er at forsyningsløsningene skal være raskere enn bestilling på internett. Kruse forteller at når Ahlsell vet hva og hvor mye kunden skal ha, passer de på at utstyret alltid er tilgjengelig i hylla.
– Når kundene våre alltid har viktig utstyr tilgjengelig på arbeidsplassen slipper de å gå på nettet og bestille – og da blir løsningen vår raskere enn vanlig bestilling fra internett, smiler han.
Slik kommer du i gang
Kunder som har allerede har kastet seg over forsyningsløsningene er svært fornøyde og har ingen planer om å slutte å bruke løsningen. Kruse forteller at det er svært enkelt å komme i gang:
— Det er bare å ta kontakt med en selger hos Ahlsell, enten for å høre mer om løsningen eller for å bestille med en gang. Sammen setter vi opp et sortiment som passer til kundens behov, og så gir vi opplæring i bruk av mobilappen som kunden bestiller påfyll med, avslutter Kruse.