UDK01 og UDK02 er to av entreprisene på den meget omfattende ombyggingen. UDK01 omhandler bygging av seks kilometer bergtunnel og 300 meter dagsone i Skoger, noen kilometer sør for Drammen. UDK02 er betraktelig mer komplisert og omfatter bygging av kulvert og løsmassetunnel under boligområdet Danvik ved Drammen stasjon. Veidekke, som har ansvaret for de to entreprisene, benytter Ahlsell både som sparringspartner på prosjektet og som underleverandør på blant annet rørprodukter.
— Det var viktig for oss å finne en samarbeidspartner som hadde både kunnskap om grunnarbeid og geografisk nærhet til prosjektet. Ahlsell kunne tilby den tunge faglige kompetansen vi er helt avhengig av på slike prosjekter. I tillegg gjorde Ahlsells nærhet til anleggsområdene oss trygge på at vi hadde en partner som ville stille raskt opp når vi trenger dem, forteller Per Vidar Gjerjordet, driftsleder grunn i Veidekke.
Stå sterkere i anbudsprosessen
Konkurransen om begge kontraktene ble utført som en såkalt konkurransepreget dialog. Det betyr at tilbyderne ble tidlig invitert med i prosessen og bedt om å diskutere flere mulige løsninger sammen med Bane NOR.
— For oss i Veidekke har det vært, og er det fremdeles, en helt fantastisk ressurs å kunne ta med kompetansen til Ahlsell inn i disse møtene. Lars Erik har vært helt super å sparre med, og har hjulpet oss å finne de beste løsningene for begge prosjektene. Kompetansen og løsningene til Ahlsell hjalp oss å vinne entreprisene og har spart oss både tid og penger, forklarer Per Vidar.
Lars Erik Berg, som Per Vidar refererer til, er tidligere anleggsrørlegger og arbeider som salgsansvarlig i Ahlsell. Han kan fortelle at solid oppfølging var helt avgjørende for at Veidekke valgte Ahlsell som samarbeidspartner
— Vi sendte tilbudet, og allerede uka etter var vi på ballen og fulgte opp. Vi har bedt om møter og vist at vi er kvalifiserte til å håndtere prosjektet. Min kompetanse som anleggsrørlegger, blant annet med ADK-sertifikat, har også kommet godt til nytte. Tilbakemeldingen fra veidekke er kort og godt at de får veldig bra oppfølging, og at vi vet hva vi driver med.
Over 100 kilometer drens- og trekkerør
I tillegg til ekspertkompetanse leverer Ahlsell store mengder trekk- og drensrør til prosjektet. Lars Erik kan fortelle om et voldsomt volum, samtidig som det er stor bredde i typen rør som skal i bakken på de to prosjektene.
— Til UDK01 er det tunneldrift så langt øyet kan se, med flere morsomme utfordringer som må løses. Her skal vi blant annet levere 25 000 meter drensledning, og omkring 80 000 meter DN110/160 PP trekkerør. UDK02 er tilpasninger av skinnegangen inn mot Drammen stasjon. Her er det i større grad snakk om isovarmrør i støp, logistikkløsninger og skreddersøm fra Ringebu. Skreddersømmen har vi gjort i samarbeid med Pipelife, som er vår leverandør til dette prosjektet.
Lars Erik forteller videre at en stor del av leveransen til UDK02 har vært planlegging og koordinering mellom Ahlsells sentrallager på Gardermoen og gutta på anleggsområdet.
— Det er store mengder varer som skal ankomme til riktig tid og sted, med de riktige HMS-tillatelsene for sjåfører og korrekt dokumentasjon på produktene. Dette ble også en del vanskeligere da vi fikk høre at UDK02 ikke hadde noe særlig mellomlagring på anleggsområdet. Heldig vis er vi gode på logistikk i Ahlsell og har løst dette godt. Alt har gått på skinner så langt, smiler Lars Erik lurt.
Mellomlagrer store leveranser på vegne av Veidekke
Øyvind Skjerstad Ramsøy er Ahlsells regionale salgssjef for VA i Region Sør-Øst. Han har det overordnede ansvaret for Ahlsells VA-arbeid og samarbeid med entreprenører og offentlig sektor i regionen. Øyvind kan fortelle om to grep Ahlsell har gjort for å fremme god flyt og fremgang på dette prosjektet.
— For det første har vi tilbudt Veidekke å mellomlagre en del av de større innkommende leveransene, deriblant Pipelife sine skreddersydde rør fra Ringebu, på butikkområdet vårt på Lierstranda. UDK02 utføres i bebygd strøk, så lagringsplassen på anleggsområdet er omtrent ikke-eksisterende. Det andre grepet er å lagerføre på butikken vår på Lierstranda de varene vi vet eller ser for oss at det vil gå mye av under prosjektperioden. På den måten er det bare å stikke kjapt innom dersom det mangler noe på anleggsområdet.
De to grepene har gjort det betraktelig enklere for Veidekke å gjennomføre den allerede kompliserte utbedringen inn mot Drammen stasjon. Øyvind ønsker også å sette fingeren på en annen stor fordel med å jobbe med Ahlsell.
— Vi er en flerfaglig bedrift med enormt stor bredde i sortimentet vårt. Vi leverer alt fra kaffe til brakka og verktøy, arbeidsklær og vern til håndverkeren, til kompliserte skreddersydde rørsystemer – i tillegg til kompetansen vår på tvers av alle fagfeltene. Vi tørr påstå at det ikke er mange i Norge som kan konkurrere med oss på dette.
Rask og god leveranse på kompetanse
Tilbake hos Per Vidar er han krystallklar på hvorfor samarbeidet med Ahlsell fungerer så godt.
— Den største fordelen? Den er enkel; dersom det skjer noe rekker jeg omtrent ikke legge på telefonrøret før de er på plass på anleggsplassen for å assistere. Den type service vokser ikke på trær, avslutter driftslederen.