Leverandøren Isiflo er viden kjent for sine holdbare messingkoblinger. I tillegg produserer de koblinger i kompositt. I disse dager lanseres en serie nye produkter - Artic bakkekran, anboringsventil i kompositt, manifolder og samleflens.
— Mange har etterlyst disse produktene i kompositt, fordi kompositt innehar en ekstrem styrke og er korrosjonsfri. Et av de nye produktene som lanseres er Artic bakkekran som er designet for å tåle nedfrysing. Frost er noe ordentlig herk når man arbeider i grøfter, spesielt lenger nord i landet hvor grøftene er grunnere og rørkoblingene raskt kan slå sprekker på grunn av kulden, sier Ketil Vassbotn fra Ahlsell Tromsø.
ECO Line Bakkekran og Anboringsventil
De to nye produktene i Arctic-serien fra Isiflo er laget for å imøtekomme etterspørselen etter bærekraftige og frostsikre løsninger.
— Anboringsventilen er i kompositt, og den kjente problemstillingen med galvanisk korrosjon unngås. Anboringsventilen hampes på vanlig måte inn i anboringsklaven. Etter gjennomført anboring monteres en adapter fra Sprint-sortimentet. Deretter kan installatør stikke et 32mm rør direkte inn i anboringen. At produktene er laget i kompositt betyr at CO2-utslippene fra produksjon og transport reduseres, da vekten er betydelig lavere.
Isiflo har også tatt frem en dreibar dobbelt albue i 32mm med spissende som monteres direkte i anboringsventilen. Salgssjef i Isiflo, Hein Høyte, forteller at produsenten bygger en helt ny fabrikk hvor det kun skal foregå komposittproduksjon.
— Vi har investert tungt i ny teknologi for å produsere komposittkoblinger - og gleder oss til å oppskalere produksjonen, sier han.
3 påstander og svar om kompositt
Både Vassbotn og Høyte opplever at mange har feil oppfatning om hva kompositt faktisk er – og at disse oppfatningene hindrer fagfolk i å teste nye løsninger. De svarer på de vanligste feiloppfatningene som verserer om kompositt.
Påstand 1: Kompositt er det samme som plast.
— Kompositt betyr at materialet er sammensatt av to eller flere ulike materialer. Blandingen fremhever de gode egenskapene i hvert materiale. Kompositten Isiflo benytter inneholder ca. 65 % glassfiber. Glasset gjør at koblingene ikke siger over tid og innehar samme styrke. Kompositt benyttes i mange bransjer på grunn av den enorme styrken og lave vekten, for eksempel i forsvars-, bil- og flyindustrien. Det er altså ikke det samme som plast, men et bedre alternativ når det er viktig med styrke og holdbarhet i materialet, sier Vassbotn.
Påstand 2: Kompositt slites raskt ut av ytre påkjenninger.
— Tvert imot! Bremserørskoblinger til lastebiler lages for eksempel i kompositt – og de koblingene blir utsatt for veisalt, asfaltstøv og ekstreme temperaturforskjeller hver eneste dag, og de tåler det. Kompositt er svært værbestandig og tåler store påkjenninger uten at formen eller egenskapene endres, sier Høyte.
Påstand 3: Man kan ikke bruke kompositt til å lage produkter som er viktige for infrastruktur.
— Kompositt brukes i en rekke industrielle produkter, spesielt innen fly- og bilindustrien. For ti år siden bestod 50 % av alle materialene som utgjør et Boeing-fly av kompositt – den lette vekten og mekaniske styrken til materialet gjør det utmerket til bruk i transportsektoren, sier Høyte.