Oras Optima – Berøringsfri servantkran
– Vi bygger vanvittig gode bad. Det er høy yrkesstolthet hos våre rørleggere og flisleggere, og mye handler om å sette prikken over i-en. Om kundene er åpne for det kan en berøringsfri kran være en flott måte å levere det lille ekstra på, sier Bærø.
Populær kran
Erik Liedholm er produktsjef for VVS i Ahlsell. Han forteller at berøringsfrie kraner øker i popularitet, og at Oras Optima er blant de mest populære.
– Oras Optima står for en stor andel av de berøringsfrie kranene vi selger. Den er enkel å bruke, enkel å montere og er i tillegg prisgunstig.
Olav Aastvedt er salgssjef i Oras. Han forklarer Oras Optima-suksessen med god produktutvikling og godt design.
– Oras Optima bygger på nesten 30 års erfaring med berøringsfritt her i Oras. Samtidig er kranen veldig moderne i fasongen, siden vi har tatt i bruk komposittmaterialer. Disse materialene gjør det enklere å forme kranen fritt.
Design endrer forbrukerkravene
Bærø i Porsgrunn Rørleggerservice tror utviklingen i design har vært viktig for etterspørselen.
– Vi merker at flere er interessert i berøringsfrie kraner nå enn før, og at det også er en etterspørsel i privatmarkedet. Det tror jeg handler om design. Kranen må se bra ut for at folk skal klare å se for seg å installere den hjemme.
Rørleggervennlig
Aastvedt i Oras forteller at det ikke er noen tilfeldighet at Oras Optima er enkel å montere og utføre service på.
– Rørleggerne kan forvente den vanlige Oras-montasjen. Den har få deler og er laget slik at rørleggeren enkelt kommer til på viktige steder. I tillegg er teknologien driftssikker, både magnetventilene og sensorene er bygget for å vare lenge.
At kranen varer lenge betyr mange år med vannbesparelser og god hygiene for sluttkunden.
– En slik kran bruker fem liter vann i minuttet på full kapasitet, og siden de skrur seg automatisk av med en gang det ikke er en hånd foran vasken, er det rett og slett vanskelig å bruke store vannmengder, sier Aastvedt i Oras.
Flygende start
Oras leverte berøringsfrie kraner til Gardermoen, da flyplassen ble bygget på midten av 90-tallet. Da Gardermoen ble bygget ut for noen år siden, ba de om å få levert nøyaktig samme kran som forrige gang. De var rett og slett så fornøyd med kvaliteten. Det sier litt om hvor langt framme Oras var allerede den gang.
Norske husstander kommer også til å bry seg om vannbesparelser, etter hvert som det blir viktigere og viktigere i et miljøperspektiv.
– Oras Optima er i sin størrelse laget for å kunne passe i privathjem. Siden den er prisgunstig og har et pent design, tror vi den kan velges både til gjestetoaletter og kjøkkener. Denne kranen gjør at berøringsfrie kraner er tilgjengelig for folket, sier Aastvedt.
Reservedeler og oppfølging
Servicerørlegger Bærø er godt fornøyd med samarbeidet både inn mot Oras og Ahlsell.
– Det er alltid enkelt å få tak i deler til Oras Optima. Kontaktpersonene våre i Ahlsell og Oras er veldig serviceinnstilte og sørger for at reservedelene vi trenger alltid er tilgjengelig.
Du finner både tekniske data og enkel bestilling i vår nettbutikk >