Den mellomstore installasjonsbedriften jobber med både private og næringskunder i Mjøsa-området. I tillegg til å utføre jobber ute hos kundene, består også hverdagen av arbeid på data med fakturering, ordregenerering og dokumentering.
— Vi har opplevd et dataangrep der hackerne krevde løsepenger fra oss. For oss var det helt uaktuelt å gå med på kravene fra hackerne eller forhandle med dem. Dataangrepet ble svært tidkrevende og lammende for driften vår. Det tok tid å rekonstruere systemene og noe av dataen vår forsvant dessverre for godt, sier daglig leder i Elektro Øst, Magnus Medlien.
Rimelig inngangsbillett til trygghet
I dag har Medlien og kollegene hatt cyberforsikring gjennom fordelsprogrammet Ahlsell Partner i litt over en måned. En av fordelene med cyberforsikring er at bedriftene umiddelbart får profesjonell hjelp til å starte opp driften etter et angrep. Etter å ha tenkt tilbake på hvor krevende det var å stå i situasjonen, ble Elektro Øst enige om at cyberforsikring var et godt tilbud.
— Selv om vi har tatt mange grep for å forbedre sikkerheten vår etter hendelsen, anså vi denne forsikringen som en ekstra trygghet. Det er mye svindel og forsøk på angrep for tiden, og cyberforsikringen er en rimelig pris å betale for å være trygg hvis vi havner i samme situasjon, sier Medlien.
Små bedrifter utsatt
Frode Pedersen, partneransvarlig for region Øst i Ahlsell, har bitt seg merke i at stadig flere små og mellomstore bedrifter utsettes for dataangrep.
— De store firmaene har lagt store beløp i datasikkerheten sin. Små og mellomstore bedrifter har ofte ikke de samme ressursene, og derfor anser hackere disse bedriftene som et lettere mål, sier Pedersen.
Pedersen er fornøyd med at forsikringspartneren Ly Forsikring er så tidlig ute med å tilby cyberforsikring.
— Dette er en god forsikring der du får hele pakken inkludert. Det gjelder også profesjonell hjelp fra IT-eksperter, advokathjelp og hjelp til medie- og krisehåndtering. De fleste av oss har hørt om cyberangrep, og de fleste av oss tenker at dette ikke skjer oss – men vi ser at det skjer veldig ofte, og for våre kunder er det svært kostbart og tidkrevende å bli rammet, utdyper Pedersen.
Ahlsell-tipset: Dette kan du gjøre
Når uhellet først er ute er det smart å ha en god forsikring på plass – i tillegg kan bedriftene gjøre en rekke enkle tiltak for å forbedre datasikkerheten sin.
Er du allerede medlem i Ahlsell Partner, snakk med din Partner-ansvarlige om cyberforsikring – eller bli medlem her!