Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Butikksjef Lene Solberg gikk fra silkebluser til mørtel og rørdeler

07.03.2022

Etter to år i rollen som butikksjef i Ahlsell har Lene Solberg rukket å sette sitt preg omgivelsene sine. Nå hyller kolleger og ledere måten hun har videreutviklet Haugesund-butikken på. 


— Det er driften og menneskene som interesserer meg. Å drive butikk er et eget fag i seg selv, og jobben min handler om å gjøre butikkbesøket til kunden så enkelt som mulig,
innleder Lene.

Vil la proffen bruke mest mulig tid på faget sitt

Hun gjør et poeng ut av at kundene skal kunne bruke minst mulig tid i butikken om de ønsker det. Stikk motsatt av filosofien mange forbrukerbutikker har, der hyllerader er formet som labyrinter og de mest populære varene plassert innerst i butikken.

— Kundene våre har en veldig hektisk hverdag og alle, fra lærlingen til sjefen i selskapet, skjønner at det blir dyrt om håndverkerne bruker arbeidsdagen i butikken, på leting etter varer eller svar. De som ønsker det skal kunne gå rett inn, plukke opp det de trenger, og så dra igjen. Den friksjonsfrie butikkopplevelsen jobber vi hele tiden med å videreutvikle, forklarer hun.

— Så er det et viktig poeng at ikke alle har det travelt til enhver tid – og da er vi alltid parat for en prat og en kopp kaffe.




Kom fra klesbransjen

For bare noen år siden jobbet altså Solberg med en helt annet butikktype. Som tenåring fikk hun ansvar for sine første klesbutikker, og de siste 20 årene har hun driftet ulike klesbutikker som distrikts- og regionsjef. Byttet fra klesbransjen til proffmarkedet har gått langt bedre enn hun forventet.

— Jeg er opptatt av å drive en god butikk – uansett om butikken selger verktøy eller silkebluser. Det har selvsagt vært en omstilling å jobbe med en kundetype som er så forskjellig fra det jeg har jobbet med før. For å tilpasse butikken for proffkunder har jeg måttet lære mye, men takket være svært god støtte fra kollegene mine, har dette gått fort. Selv om jeg har mange planer og tanker om hva vi kan bli bedre på, er jeg veldig stolt over resultatene vi skaper sammen i dag.




Mye fagkunnskap i butikken

Hun fremhever kollegene i butikken som avgjørende for de gode resultatene som skapes i Haugesund-butikken.

— Å ha medarbeidere i butikken som er så bunnsolide i håndverkerfagene er en kjempefordel, både for meg og kundene. Det er teamet vi har bygget opp i butikken jeg er mest stolt over når jeg tenker på det vi har fått til så langt. Alle på huset jobber utrolig godt og er veldig samkjørte, forklarer hun.




Imponert leder

Dirk Wilhelmi er regional salgssjef for Ahlsell-butikkene i region vest, og Solbergs nærmeste leder. Han har latt seg imponere over de to første årene hennes som butikksjef.

— De siste årene har vi rekruttert bredere og sett etter folk som er gode i butikkfaget, uavhengig av om de har erfaring fra håndverkerbransjen. I tillegg har vi oppfordret kvinner til å søke på stillingene våre. Det har vist seg å være en kjempesuksess – det er ikke sikkert vi hadde fått inn slike talenter som Lene om vi ikke hadde endret rekrutteringsstrategien vår.

Wilhelmi forteller at han stadig får gode skussmål om Solbergs innsats som butikksjef.

— Hun er veldig ryddig som person, har butikkfaget i ryggmargen og er utrolig flink til å ta frem kampanjer og konsepter som passer kundene og årstidene. I tillegg har hun jo menneskelige egenskaper som passer veldig godt til jobben som butikksjef, blant annet et glimt i øyet og en sterk evne til å kommunisere tydelig, avslutter Wilhelmi.

Ahlsell

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript