Hagen er formelt ansatt som sals- og markedsdirektør i Isiflo, men foretrekker tittelen som fabrikkansatt. Han er ikke så opptatt av stilige titler og store ord – men enkle handlinger, og går rett på sak:
— Her på Toten er vi ganske enkle, og vi tenker at bærekraft også er enkelt. For å sikre at vi ikke forurenser nærmiljøet, har vi valgt å montere sirkulasjonsledninger for kjølevæsker til maskinene våre i taket i stedet for under bakken. Siden avfallet drypper ned på oss ved en lekkasje, oppdager vi den med en gang, innleder han på spørsmål om hva som er det enkleste tiltaket de har gjort.
Han peker på Hunnselva som renner rett gjennom industriparken.
— Gjennom årene har vi ofte lest om hvor forurenset Hunnselva har vært. Det er lett å bli engasjert i hvordan vi kan redusere påvirkningen fra vår egen produksjon når forurensing er rett utafor vinduet vårt. Nå har vi ørreten helt inn i fabrikkområdet.
Enkle grep for neste generasjon
Essensen i bærekraft er å drifte på en måte som imøtekommer dagens behov, uten å ødelegge for fremtidige generasjoner. Isiflo er svært bevisste på sitt ansvar for å for å skape arbeidsplasser for morgendagens jobbsøkere.
— Vi ønsker å beholde verdiskapningen på Toten for neste generasjon. Folk trenger arbeid, i tillegg til at det er viktig å beholde kunnskapen i Norge dersom vi vil fortsette å utvikle oss. Ved å sette store deler av driften til utlandet, mister man viktige verdier. Vi holder produksjonen vår lokalt for å sikre at vi etterlater noe til totninger som kommer etter oss. Dette kommer i tillegg til den åpenbare miljøgevinsten i å velge kortreist og dermed kutte ned på utslipp i forbindelse med transport. I tillegg kan vi påse at produktene produseres under det vi betrakter som verdige forhold.
Kvalitet som varer
I kjølvannet av pandemien ble søkelyset rettet mot norske produkter i større grad enn tidligere.
— Det ble vanskeligere å få tak i varer fra utlandet. Samfunnet så viktigheten av lokal produksjon, og jeg ser tendenser til at fagfolk er opptatt av litt andre egenskaper enn kun pris. Kvalitet blir viktigere, fordi gode kvalitetsprodukter er bærekraftige og varer i mange år, sier Hagen, og understreker at Isiflo aldri lar profitt gå foran kvalitet på deres produkter.
— Som produsent kan vi spare penger på å lage tynnere messing og kortere gjenger, men da vil levetid og produktkvaliteten minke betraktelig, så det gjør vi ikke. For at rørleggerne skal vite at de velger et godt kvalitetsprodukt, er det svært viktig å ha god produktdokumentasjon.
Hvordan vite opphavet til produktene?
Det bringer oss over på en annen problemstilling som har vært diskutert i bransjen – dokumentasjonskrav og fellesnumre. Majoriteten av Isiflo sine produkter har egne numre og er lett gjenkjennbare med sin Isiflo-merking, men enkelte produkter deler nummer med andre i databasen.
— Over ti tusen varer i databasen har fellesnumre, så hvordan skal kundene vite om de velger en kobling av høy kvalitet, som er produsert etter en etisk standard, eller en kobling som er produsert av barnehender under uverdige forhold i en annen verdensdel, spør Hagen retorisk.
Det kan Morten Rolland i Ahlsell svare på.
— I Ahlsell stiller vi strenge krav til alle våre leverandører. Vår bruk av fellesnumre har blitt kraftig redusert de siste årene og prosessen fortsetter. Det er svært viktig for oss å ha kontroll på varenes opprinnelse og hvilke forhold de produseres under, derfor benyttes produsents unike NRF-numre der det er mulig, sier Rolland.
Skulle du likevel være i tvil om opphavet til noen produkter i butikkhyllene hos Ahlsell, står våre medarbeidere klar til å hjelpe deg.
— Butikkansatte i Ahlsell er fagfolk som kan produktene. Oppdager du vanskeligheter med å finne produsenten bak hyllevarene våre, er det bare å spørre oss, oppfordrer Rolland.
Du finner et bredt utvalg messingprodukter i høy kvalitet fra Isiflo hos Ahlsell – både på nett og i butikk!