– Vi ser at bilene som kommer på markedet nå, har stor energilagringskapasitet. Det er ikke lenger slik at elektriske biler kun er familiens andrevalg, til bruk på korte turer hvor man om vinteren er forsiktig med klimaanlegget. Behovet for å lade disse kapasitetene innen rimelig tid setter større krav til ladeeffekt, sier Michael Fredriksen.
Han er leder for boligsegmentet til Eaton, og har utsalgsansvar for produkter som skal til private hjem og næringsbygg.
– Mange er avhengig av skikkelige ladere, og alle fra Eaton er 32 ampere og minimum 7,4 kilowatt.
Lastverk er lastverk
Fredriksen peker på at dette er mye å legge til en eksisterende installasjon. Derfor har de utviklet løsninger som kan redusere og justere den totale effekten avhengig av andre påkoblede laster, og i fremtiden eventuelle effekttariffer og timebaserte strømpriser.
– Fra X-serien og oppover har du muligheten til å styre dette mot andre laster i huset ditt. Da slipper du å dimensjonere for samtidig bruk av effektkrevende laster. Har du for eksempel koblet komfyren din til sentralen, trenger du ikke forlenge ladetiden med 5 timer. Den bare slår av ladingen mens du lager mat, forklarer han.
X-serien kan lade opptil 22 kW, og er spesielt egnet for Tesla og andre biler med stor kapasitet, og som støtter trefas-lading.
– Men A-serien er en glimrende variant i seg selv. De fleste biler klarer å lade maksimalt med A-serien. Så dette er en god ladestasjon for standalone-bruk og privatbrukere. Har du ikke noe behov for å styre den mot andre laster, er A-serien mer enn god nok. Den er, som alle i Eaton sin serie, justerbar fra 10 til 32 Ampere. Om du i dag ikke har behov eller kapasitet til 7,4kW ladeeffekt, er dette noe som kan endres i fremtiden, og da er det fint å slippe å bytte ladeuttaket.
Person- og driftssikker
Begge seriene er utstyrt med det som kalles DC-beskyttelse. Det betyr at du slipper fordyrende jordfeilbrytere som B-vern.
– Fjerner du en last som har en feil, kobler den automatisk på igjen. Du sparer tid, og det er mer driftssikkert, sier Fredriksen.
– Ladestasjonene har gode løsninger både for driftssikkerhet og personsikkerhet. Det er viktig for oss. Folk skal ikke komme ut til en strømløs bil om morgenen, eller at det har skjedd noe annet rart. Det kan oppleves som en krise for mange.
Enkel å programmere
Emil André Nord er Ahlsells salgsansvarlig mot elektrokunder i Østfold. Han forteller at A- og X-serien er enkle å programmere. Det er til god hjelp for installatørene.
– Du trenger hverken verktøy eller datamaskin. Du har en DIP-switch som lar deg justere forbruket og sette den amperen du vil ha, selv om kabelen og boksen tåler mer. Det er fort gjort sammenlignet med å dra opp en laptop.
Fredriksen i Eaton legger til:
– De mekaniske innstillingene gjør at du slipper å risikere å overlaste for eksempel en 16-amperes kabel på en 32-amperes ladestasjon. Større sikkerhet, enkelt og greit.
Kompakt og tilgjengelig
Ladestasjonene fra Eaton har høy kapslingsgrad og mekanisk slagfasthet. Det betyr at den tåler ytre påvirkninger godt.
– I tillegg er de kompakte, ser alright ut på veggen, og har gode brukerveiledninger. Produktene er også lett tilgjengelig gjennom grossist, sier Fredriksen.
Han mener det er viktig at elektriker-Norge er gode rådgivere både på enkeltprodukt og løsning, og peker på at du kan spare mye tid på en kvalitetslader. Sluttkunden skal ikke selv behøve å lete etter bedre løsninger:
– For husk at ladetid også er verdt penger!