Det startet som et lite notbøteri for over 100 år siden. I dag er det familieeide selskapet Sunde et internasjonalt konsern med produksjon på 15 lokasjoner i 6 land.
— Vi utvikler og leverer mange produkter i ekspandert og ekspanderbar polystyren, og her i Norge er nok navnet vårt synonymt med fiskekasser og byggisolasjon, sier markedssjef Kristian Karlsen.
Business og bærekraft
Og det er kanskje ikke så rart. Gjennom et år produseres mellom 70 og 80 millioner slike kasser i Norge. Deretter blir de eksportert til fiskeglade markeder rundt om i hele verden.
— Ekspandert polystyren er det åpenbare materialvalget for akkurat dette formålet, fordi det både har stor styrke og høy isolasjonsevne. Fisk bør jo som kjent holdes kjølig, og jo bedre isolasjon du har, jo mindre is trenger du å putte på.
Men når fisken til slutt er vel fremme på spisebord i de tusen hjem: Hva da med alle de millionene av tomme fiskekasser? For Sunde var det et spørsmål om både business og bærekraft.
— Dette er jo et oljebasert produkt, og da er det viktig å ta vare på og utnytte de råvarene vi har. Det er åpenbart bedre for alle, om vi kan bruke det samme råstoffet flere ganger, forklarer han.
Gis et nytt liv
Og i dag er det akkurat det som skjer. Det er nemlig ingenting som behøver å hverken trekkes fra eller legges til – fiskekassene er klare til å brukes på nytt slik de er.
— Av hygieneårsaker bruker vi dem bare én gang til fisk. Men det vi deretter gjør, er å samle dem inn på store industrielle anlegg. Der komprimeres fiskekassene til to prosent av sin opprinnelige størrelse, før de fraktes videre til vårt anlegg i Danmark, forteller Karlsen.
Ved dette anlegget brytes komprimatet opp og smeltes om til små plastpellets. Disse pelletsene blir igjen brukt til å lage blant annet SundolittXPS.
— Dette blir i sin tur til byggisolasjon. Vi har dermed tatt et produkt med et kort livsløp og gitt det et langt livsløp. Og denne isolasjonsmassen kan selvsagt også smeltes om på nytt og på nytt.
Vinn-vinn-vinn
I dag inngår dette i en klimastrategi de kaller «Sunde Balance», som opptegner deres vei mot en grønnere og mer effektiv verdikjede.
— Det handler rett og slett om å minimere avfall, redusere forbruk, øke gjenbruk og å benytte mest mulig grønn energi. Vi har jo en produksjonsprosess som krever en god del energi, gjerne i form av damp, og da gjelder det å benytte miljøvennlige energibærere. For vår del satser vi mye på både bioolje og lokal vannkraft.
Karlsen forteller at Sundes «2nd Life»-produkter blir tatt imot med interesse. Byggherrer som i dag stiller krav til en viss andel resirkulerbar råvare, liker tanken på at byggisolasjonen en gang har fraktet norsk fisk til utlandet.
— Etter hvert forventer vi at stadig flere byggherrer stiller slike krav til entreprenørene sine. Da er det bra for alle at et slikt produkt finnes. Det er bra for oss, for entreprenørene og for miljøet, sier han og avslutter:
— Ja, det er vinn-vinn-vinn.