En EPD (Environmental Product Declaration), også kjent som miljødeklarasjon type III, er et kortfattet dokument som oppsummerer et produkt sin miljøprofil gjennom hele livsløpet, for å muliggjøre en sammenligning mellom produkter som oppfyller samme funksjon.
— Miljødeklarasjonen brukes i både norsk og internasjonal sammenheng. Hensikten med dokumentet er å gi innkjøpere muligheten til å sammenligne produkter basert på miljøavtrykket, sier Ahlsells Dag Rasmussen, som er produktsjef for VA.
Fremtidens produktstandard
Han mener miljøhensyn vil få en større og større rolle når anbud skal vurderes fremover.
— Myndighetene setter allerede krav til store, offentlige oppdragsgivere som Nye Veier og Statsbygg. Et nylig eksempel er Oslo kommune sine krav til fossilfrie gravemaskiner i byggeprosjekter. Kravene starter på toppen, og derfra går trakten ned til produsentene som må kunne dokumentere miljøpåvirkningen til sine løsninger, sier Rasmussen.
Furnes Jernstøperi har satt standarden for hvordan miljøpåvirkningen til jern skal beregnes. Det baner vei for andre jernprodusenter.
— Vi måtte starte helt fra grunnen av og finne ut hvordan vi skulle gjøre dette. Det var naturlig for oss å involvere en erfaren partner innenfor miljørådgvigning, og finne ut hvilket rammeverk vi skulle jobbe med. Valget falt på Cowi og miljødeklarasjoner type III som presenterer kvantifisert miljøinformasjon om et produktslivsløp, sier Ole Anders Holstad Vestby, ansvarlig for marketing i Furnes.
Klipp og lim
Han deler Rasmussens oppfatning om at det offentlige vil vektlegge miljøpåvirkning fremover, i tillegg til prisen. Da er det avgjørende at miljøpåvirkningen fra produkter faktisk lar seg sammenligne.
— Innkjøpere skal kunne sammenligne et kumlokk som er laget av oss i Norge, med et kumlokk som er produsert av en annen produsent. Da trenger bransjen en standardisert metode hvor vi sammenligner produkter på likt grunnlag – at A sammenlignes mot en annen A. Vi mener EPD er det riktige rammeverket, sier Vestby.
Det er Vestby trolig ikke alene om. I 2020 ble det registrert en dobling i antall miljødeklarasjoner av type EPD i byggebransjen, sammenlignet med 2018.
— Nå har vi, som første støpejernsprodusent i Norden, gjort grunnarbeidet for å utforme EPD på våre produkter. Andre aktører kan i utgangspunktet lese våre EPD’er og gjøre det samme vi har gjort – men de må gjøre jobben med en livsløpsanalyse selv, sier Vestby.
Fra vugge til grav
Grunnlaget for en EPD er basert på uavhengige, verifiserte data fra en livsløpsanalyse (LCA), i samsvar med NSEN 14040-serien av standarder. Denne analysen vurderer produktet «fra vugge til grav», selv om graven blir vel og merke stadig erstattet av gjenbruk eller resirkulering.
— En stor andel av det vi har i vår produksjon kommer fra skrapjern. Det kan være stålskrap eller rester fra en båt som vi bruker til å lage kumlokk og rammer. Som en såpass stor aktør i vår kommune, som har tett dialog med miljødepartementene, har det vært naturlig for oss å tenke gjenbruk og sirkulær økonomi siden starten.
Oppryddingen starter
Da Furnes gjennomførte livsløpsanalysen fikk de innsikt i hvilke forbedringsområder de hadde.
— Vi så for eksempel at vi er en stor forbruker av strøm. Da tok vi en prinsippavgjørelse om at vi kun skal bruke fornybar energi i vår produksjon. I tillegg har vi i samarbeid med Ahlsell og andre partnere kuttet plastemballasjen på kumlokkene våre, forteller Vestby.
Spesifisert etter materiale
Samarbeidsprosjektet med Cowi startet i begynnelsen av 2020, og resulterte i to unike deklarasjoner – en for seigjern og en for gråjern.
— Et av kravene til en EPD er at tallene for enhetene skal være så like som mulig, slik at produkter i samme kategori kan sammenlignes. Siden det er en differanse på seigjern og gråjern, kunne vi ikke samle begge materialene i én EPD – vi måtte ha en til hver, forklarer Vestby.
Miljødeklarasjonene er godkjent av en uavhengig tredjepart, som er autorisert hos EPD Norge. Rasmussen i Ahlsell er svært fornøyde med initiativet til Furnes.
— At de gjør dette og baner vei for andre produsenter i bransjen, er helt supert. For Ahlsell sin del, er vi glade for å ha leverandører som er så transparente på egen miljøbelastning. Det gagner også kundene våre, som etterspør denne typen informasjon, avslutter Rasmussen.