Det ambisiøse målet er et resultat av en hel organisasjon med mennesker som brenner for bærekraft. Nå blir en tydelig bærekraftstrategi omsatt i handlinger. Ahlsell Norges målsetting er å redusere klimapåvirkningen fra vår transport til kundene vesentlig, noe som er en viktig del av Ahlsell-konsernets overordnede bærekraftstrategi.
— For oss i Ahlsell handler dette om å gå stolt på jobb med god samvittighet. Jobben vi nå gjør er bra for både lokalsamfunn og kundene våre, sier Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge.
Slik gjennomføres det historiske utslippskuttet
Ahlsell skal redusere CO2-fotavtrykket på egen varetransport ut til kunder med 70 % allerede i løpet av 2021. Dette gjør vi ved å erstatte konvensjonell diesel med fossilfritt biodrivstoff (HVO) som har betraktelig lavere utslipp, og ved å øke bruken av tog og elektrisk distribusjon i storbyene. Dette arbeidet har allerede startet.
Deretter skal Ahlsell redusere utslippene ytterligere 15-20 % ved å fase inn transport med biogass på linje- og langtransport i løpet av 2022. Biogass betraktes av norske myndigheter som sidestilt med andre utslippsfrie alternativer[1] og er fossilfritt. Vi flytter også enda mer transport over på tog, der det er mulig.
I 2023 er vi på oppløpssiden, og målet er å avslutte året som tilnærmet utslippsfrie på egen varetransport ut til kunde. Gjennom 2022-23 fases HVO helt ut, slik at all linjetrafikk enten går på tog eller biogass. Samtidig vil biogass i kombinasjon med elektrisitet benyttes til lokal og regional distribusjon.
Ønsker konkurranse på bærekraft
Med den tunge satsingen på utslippskutt håper Ahlsell å senke miljøavtrykket samtidig som kundenes konkurransekraft på bærekraftkriterier øker.
— Vi ønsker at både offentlige og private aktører kan vektlegge miljø sterkere i anbud og kontrakter, siden vi nå vet at det er mulig å kreve fossilfrie leveranser til anlegg. At selskaper som Ahlsell går i front kan blant annet føre til en raskere utbygging av el-ladere og fylling av biogass for tungtransport, sier Rune.
Endringene i bærekraftstrategien har også påvirket ansettelsene i Ahlsell. Tidligere i år ble Elisa Gasperini ansatt som leder for bærekraft og samfunnsansvar – en helt nyopprettet stilling som skal jobbe med bærekraft på tvers av alle avdelinger i Ahlsell.
— Bærekraft og samfunnsansvar handler om å gjøre konkrete tiltak som «gjør en forskjell» og som er til det beste for våre kunder og hele samfunnet. Derfor er det inspirerende å se at Ahlsell Norge nå drastisk kutter CO2-utslipp tilknyttet vareleveransene til våre kunder, sier Elisa.
Du kan bli bedre kjent med vår nyansatte «bærekraftgeneral» Elisa Gasperini her: «Hun skal lede Ahlsells satsning på bærekraft.»
Hvordan påvirker kuttene deg?
Kort fortalt, du får akkurat den samme gode logistikken i verdensklasse som Ahlsell er kjent for, bare mye mer bærekraftig. I tillegg bygger vi videre ut for lading av elbiler ved alle våre butikker, og arbeider aktivt med å få på plass fyllestasjoner for biogass der dekningen er mangelfull – spesielt i Nord-Norge.
— Dette vil trolig hjelpe våre kunder å vinne markedsandeler i et marked som stadig setter strengere krav til CO2-regnskap, og hvor kundene bevisst velger det alternativet som er mest bærekraftig, forklarer Runar Hansesætre, salgsdirektør i Ahlsell.
Salgsdirektør Runar Hansesætre har et brennende engasjement for bærekraftarbeidet i Ahlsell, og mener at alle bør gjøre det de kan for å bidra til et bedre miljø for kommende generasjoner.
Håper på positive ringvirkninger
Både Rune, Runar og Elisa håper tiltakene skaper positive ringvirkninger i hele bransjen.
— Vi skaper økt konkurransekraft for kundene våre når de blir valgt på bærekraftkriterier – og vi går foran som et godt eksempel for de rundt oss. Med de nye tiltakene kan alle Ahlsell-ansatte gå stolt på jobb vel vitende om at de arbeider i en organisasjon som tar samfunnsansvaret sitt seriøst, avslutter Runar stolt.
[1] https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Vedtak/Sak/?p=84342