— Det er fremdeles uklart når den globale tilgangen på plastråstoff og plastprodukter vil stabilisere seg, men de fleste av våre leverandører er nå tilbake til normal leveringsdyktighet. Vi følger utviklingen nøye og samarbeider tett med leverandørene for å sikre høy leveransepresisjon, innleder Dan Halldin, produktsjef VVS i Ahlsell Norge.
Knapphet i hele verdikjeden
Jørn Fragge er salgs- og markedsdirektør i Pipelife Norge. Han har fulgt utviklingen i pris og tilgjengelighet tett.
— Priseksplosjonen vi så i 2021 var en konsekvens av en sammensatt situasjon som i sum resulterte i ubalanse mellom tilbud og etterspørsel. Koronapandemien var i utgangspunktet en drivende faktor da etterspørselen ble usikker gjennom 2020, lagerbeholdningene ble holdt lave og produksjonskapasiteten ble redusert som en følge av dette.
— Da etterspørselen tok seg opp raskere enn forventet var det ingen «buffer» i verdikjeden til å holde tritt med veksten i etterspørsel. Det resulterte i en knapphet som forplantet seg gjennom verdikjeden, forklarer Fragge.
— Vinteren 2021 var det en periode med ekstremkulde i Texas, som resulterte i produksjonsstans, slik at den globale produksjonskapasiteten ble ytterligere forverret. Det amerikanske markedet tappet også Europa for plastråstoff i denne perioden og gjorde tilgjengelighetssituasjonen enda mer anstrengt.
Leveringsdyktige tross stor usikkerhet
Risikoen rundt råvaretilgjengelighet er til stede også i tiden fremover. Likevel er leveringsevnen til leverandører som Pipelife nå tilbake til normalen, blant annet fordi de har sertifisert flere leverandører i løpet av fjoråret.
— Råvareprodusentene startet allerede mot slutten av 2021 — Råvareprodusentene startet allerede mot slutten av
2021 å signalisere økte priser på grunn av høyere produksjonskostnader knyttet til utviklingen i energi-markedet. Russlands invasjon av Ukraina har forsterket dette kraftig, og som følge av krisen ser vi at både energi- og oljepriser skyter i været – og dermed også råvareprisene. Med produksjon i Norge og korte leveringsdistanser skal vi sammen med Ahlsell fortsatt gjøre vårt ytterste for å være leveringsdyktige i den kommende perioden, forsikrer Fragge.
Rørekspertenes anbefaling: Prefabrikkerte systemer
Med usikre fremtidsutsikter for plastmarkedet må rørleggerne være løsningsorienterte og tenke langsiktig. Kjetil Løften, forretningsutvikler i Pipelife, har særlig én anbefaling.
— Hvis man løser installasjonen digitalt på forhånd, eksempelvis på prosjekteringsnivå i BIM, kan vi levere prefabrikkerte enheter som reduserer installasjonstiden med 30-80 % og varekjøpet med inntil 60 %. I tillegg får rørleggeren bedre forutsigbarhet.
Prefabrikkerte avløpssystemer lar også fagfolk være fagfolk.
— Det er mangel på godt utdannede rørleggere i dagens marked. Da er det dumt å bruke han til å kappe og måle avløpsrør. I stedet kan vi industrialisere den prosessen, slik at rørleggeren kan være fagmann og bruke kompetansen sin der den trengs. Selv et prefabrikkert system må ha kompetente installatører som sikrer at det monteres korrekt slik at oppstikket kommer der det skal, sier Løften.
Les mer: — Ikke bare dårlig business – direkte umoralsk
Karbonnegative plastrør – et aktuelt alternativ
En annen mulighet for rørleggerne er å vinne kundene med andre argumenter enn pris.
— Det haster å få ned klimagassutslippene og vi har satt oss ambisiøse bærekraftmål som vil være med å bidra til å redusere miljøpåvirkningen. Vi har gjort det mulig for våre kunder å kunne ta et bærekraftig valg ved å tilby rør-systemer basert på fossilfrie råvarer i tre ulike bio-profiler: 30 %, 60 % eller 100 % fossilfritt. For prosjekter og byggherrer som prioriterer bærekraft vil dette slå meget positivt ut i klimaregnskapet, sier Stian Svendsen Oen, salgssjef VVS i Pipelife.
Les mer: Fossilfrie plastrør fra røreksperten Pipelife
Etterspør produktene hos Ahlsell
Med god dialog og planlegging vil Ahlsell gjøre sitt beste for å stabilisere situasjonen og balansere risikoen mellom de ulike aktørene i markedet.
— Enten må håndverkerne kalkulere inn risikoen og gjennomføre kostnadsreduserende tiltak, eller så må de sikre seg muligheten for å justere prisene sine ved ekstraordinære situasjoner. Vi skal bidra med risiko-håndteringen og de tidsbesparende produktene, så blir det opp til håndverkeren å kommunisere mulighetene og utfordringene ut til kundene sine, avslutter Halldin.