– Det er ikke noen dipp på vann- og avløpsfeltet, og vi er best i bransjen, konstaterer Myhrer.
– Hva er hemmeligheten?
– Det litt kjedelige svaret er sannsynligvis at vi er best på pris, tilgjengelighet og kompetanse. Miksen av disse faktorene har gjort oss til lokal markedsleder. Men et like viktig svar er at infrastruktur aldri går av moten. Det er mye etterslep på vedlikehold og rehabilitering, og samtidig en voldsom byggeaktivitet i distriktet vårt. Et distrikt som i prinsippet strekker seg fra Minnesund til Karihaugen.
Alle vil bo sentralt
Myhrer peker på det som eiendomsmeglerne også sier: «Alle vil bo sentralt».
– Boligeierne blir bare flere. Det krever infrastruktur. De nye boligene skal ha vann i kranene. Og når tilflyttingen blir så stor, vil for eksempel renseanlegget for kloakk og avløp i Lillestrøm etter hvert flyte over. Da trengs fort nye anlegg. Noen her spøker med at det er «dritheldig for oss».
Pluss på med at masse gamle rør skal skiftes, og at klimautfordringer gjør at det trengs mer overvannssikring. Utfordringene står i kø.
Tre pluss for Kløfta
– Et problem i bransjen er at det utdannes for få VA-ingeniører, og at det ikke er mange nok som har varekunnskap, sier Myhrer.
– Her på Kløfta er vi derimot heldige på minst tre måter.
– For det første er teamet vårt i en særstilling, med veldig stor kompetanse og innsikt i de lokale kundenes prosjekter og behov. Selve kundegrunnlaget er den andre faktoren: Det vokser hele tida, og vi er i stand til å betjene dem. Ikke bare med absolutt alle tenkelige varer her i butikken på Kløfta, men også via det jeg mener er det tredje store plusset for oss: Det store sentrallageret vårt på Nordkisa ved Gardermoen. Vi er den mest komplette grossisten i markedet vårt. Vi har 50 000 artikler på lager. Store som små kunder kan hente varer på Nordkisa til langt utpå kvelden. Det får vi mange klapp på skuldra for.
Omsetter mest per hode
VA-avdelingen på Kløfta er den i norske Ahlsell som omsetter mest per hode. Myhrer utelukker ikke at koronasituasjonen vil føre til at omsetningen faller neste år, både hos dem og i VA-bransjen generelt.
– Det vil i så fall være forbigående. Vi har god oversikt over de store kundene våre, som vi alltid er i nær dialog med. Mange av dem har prosjekter som går over lang tid. I noen tilfeller er det snakk om tiår.
Permanent kundedag
Personlig har Myhrer tenkt å invitere leverandører og kontakter til enda nærmere samarbeid når koronaen er over og folk igjen kan møtes til publikumsarrangementer.
Under Ahlsells butikk og kontorer ved Kløfta-krysset er det en «rotekjeller» på 1600 kvadratmeter som det betales leie for, men som er lite i bruk etter at sentrallageret kom. Her skal Myhrer få ryddet opp. Deretter vil han invitere 20-30 leverandører til å opprette et felles, permanent showrom, med vekt på blågods.
– Vi har lang tradisjon for å ha kundedager og lage god stemning i bransjen. Her er det bokstavelig talt høyt under taket. Vi trenger flere aktiviteter der kunder og leverandører møtes. Vi ligger dessuten så sentralt at det er et perfekt sted for kurs og seminarer i bransjen, avslutter Myhrer.
I 2021 er denne svære rotekjelleren til Ahlsell på Kløfta gjort om til showrom, lover Arild P. Myhrer.