Multikanaler er et betongfritt alternativ til tradisjonelle kabelkanaler, og velegnet til vei-, tunnel- og baneprosjekter.
— Markedet har vært dominert av betongalternativer lenge. Noen ganger er betong det riktige valget, mens andre ganger er alternative løsninger smartere. Multikanalene er laget av polyetylen og er godkjent som tverrkanalisasjon for bane- og veiprosjekter, innleder Erlend Røed.
Han er kundeansvarlig for infrastruktur i Melbye, og møter oss over telefonen for å fortelle om fordelene ved multikanaler.
Tåler stor belastning
Der det er behov for å legge grunne rørkanaler vil multikanalen være en av de beste løsningene. Den kan legges grunnere enn tradisjonelle løsninger, siden den tåler opp til 17 tonn direkte trykk på hele kanalen.
— Kanalene er laget av polyetylen (HDPE). Det gjør at produktet blir svært robust og tåler mye vekt, og at det derfor kan legges mye grunnere enn andre løsninger, forklarer Røed.
Multikanalene er godkjent som tverrkanalisasjon, og kan i tillegg brukes som langsgående kanalisasjon.
— Det ligger blant annet multikanaler gjennom hele Svartistunnelen på fylkesvei 17 i Meløy kommune. Den nye strekningen mellom Løten og Elverum på riksvei 3, som ble ferdig våren 2020, er også utstyrt med multikanaler.
Ingen herdetid = åpne veibaner
I tillegg til de velkjente fordelene med PE, som blant annet er lavere vekt, mindre tungt maskineri og enklere installasjon, slipper du ofte å stenge veibanen over lengre tid ved bruk av multikanaler.
— Med multikanaler er det ingen herdetid, som gir en fantastisk gevinst i form av at veibanen kan stenges i langt kortere perioder enn til vanlig – eller i beste fall ikke stenges helt i det hele tatt. Du kan åpne for ferdsel i det ene kjørefeltet mens multikanalen legges i det andre. Vi har fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra alle prosjektene vi har levert multikanaler til, sier Røed.
Rask installasjon
En annen fantastisk produktegenskap som gjør at installasjonen går raskt unna, er klikkesystemet.
— Installasjonen er latterlig enkel. Det er bare å klikke produktene inn i hverandre, så er du ferdig. Funksjonen for rett og flat legging gjør også at man sparer plass, og slipper utfordringer knyttet til vridning under installasjon.
Multikanalene har også 2 grader fleksibilitet i skjøtene, som gjør at du kan skape en naturlig kurve som kan følge krummingen av et spor, en vei – eller en tunnel.
Avslutt i trekkekum
Etter krysning av vei med multikanalen, må du enten avslutte i en trekkekum eller gå over til rør i bakke. Røed forteller at man kan bruke hvilken som helst trekkekum, men oppfordrer til å bruke en trekkekum fra Melbye i samme materiale som multikanalen.
— Trekkekummene våre er designet for å enkelt la seg integrere med multikanalene, slik at du får lettere tilgang til kablene. Da får du et komplett og fleksibelt system. Vi har både trekkekummer i faste størrelser og modulbygde som bygges opp med ringer på 15 cm.
Trekkekummene finnes i ulike dimensjoner, og med lokk som er tilpasset alle typer installasjonsmiljøer.
— Vi har lokk i klasse A15, B125 og D400. Hvilket du skal velge kommer an på hvilken belastning den skal tåle, og hvilket formål kummen skal benyttes til, avslutter Røed.