Et komplett avløpsrennesystem består av flere deler. Derfor har vi sett nærmere på de ulike løsningene for vellykket overflatedreninger og kontrollert avledning av vannet.
Tilpass forholdene
Rune Kristiansen, salgssjef for region nord i Ahlsell, forteller at fordi avløpsrenner skal dekke flere ulike bruksområder, må de alltid tilpasses forholdene og ikke minst trafikken de skal tåle.
– Det viktigste med en god avløpsrenne er at den er solid og leder vannet effektivt bort. Den må også være enkel å rengjøre og motstandsdyktig mot påkjenningene fra omgivelsene, sier han og sikter spesielt til trykkbelastningen fra kjøretøy.
Kristensen har tre tiår med erfaring fra VA-bransjen og forteller at ulike renner tradisjonelt brukes mest i offentlige miljø. De siste årene har imidlertid renne-trenden også blitt tydelig på privatmarkedet.
– For 15-20 år siden var ikke garasjerenner så vanlig, nå bygges det nesten ikke boliger uten dem, fordi de hjelper kundene å unngå vann inn mot husveggen og i garasjen.
Velg rett materiale
Noen renner egner seg best hjemme hos folk, slik som garasjepakker tilpasset personbiltrafikk. Mens andre renner og rister er konstruert for å stå imot tyngre kjøretøy som lastebiler og trailere – og brukes gjerne på parkeringsplasser og bensinstasjoner.
– Kompresjonsstyrken, altså trykket fra kjøretøyene som kjøre over rist og renne er avgjørende for materialvalget, sier Kristiansen.
Han anbefaler derfor å alltid kontrollere lasteklassen på produktet, for å være sikker på at rennene er motstandsdyktige nok.
– Alle produktene i rennesortimentet vårt holder det de lover. Vi har også valgt renner som er lette å både transportere og montere. Man ønsker jo gjerne at de kommer i få deler som er enkle å legge.
Hos Ahlsell finner du alle typer renner, tilpasset både størrelse på kjøretøyene og mengden vann i området. Det er også enkelt å plukke ulike deler til samme prosjekt, men renne-eksperten oppfordrer til å velge løsninger fra samme produsent – da er du helt sikker på at alt passer perfekt sammen.
Polymerbetong-renner
En av materialløsningene han trekker frem er polymerbetong. Byggematerialet ligner på betong, men består av polymer – altså kjedeformede molekyler, istedenfor vanlig sement.
Materialet består av naturlige mineraler som kvarts, basalt og granitt og har nyttige egenskaper som ekstrem slitestyrke, lav vekt, glatt overflate, kjemikaliebestandighet og ikke minst, er det vanntett.
– Polymerbetongen har armert styrke tilsvarende betong. De fleste rennene har bunnløp og er uten fall. Det betyr at du må legge inn fall i omgivelsene du graver ned renna i. Vannet ledes så enten ut i overvannsnettet eller i terrenget via drensrør, forklarer VA-eksperten.
Glassfiberarmert polyester
– Et annet godt valg som øker i popularitet, er renner i glassfiberarmert polyester – som er enkle å kappe til ønsket størrelse med en vinkelsliper, forteller Kristiansen.
Glassfiberarmert polyester, også kjent som GRP, veier bare en femtedel av polymerbetong og har bedre strekkfasthet og større kompresjonsstyrke. GRP har også mindre varmeutvidelse, noe som er en fordel når produktet monteres utendørs.
– Disse avløpsrennene brukes særlig rundt private garasjer hvor det er mye vanntilførsel. De legges i fronten av garasjeporten og gjerne med en varmekabel i renna. Vi har jo ordentlig vinter i Norge og du ønsker ikke at rennene skal fryse til og bli tette eller skades.
Avløpsrister
Enhver avløpsrenne trenger og en solid rist. En klassiker er avløpsrister av støpejern – også her finnes det mange gode alternativer som tåler årevis med tøff bruk. Støpejernrister er robuste og tåler de aller tyngste belastningene.
Rister i galvanisert stål egner seg godt for gangarealer, parker og parkeringsplasser. Mearin Plus spalterist har for eksempel belastningsklasse C250 og tåler dermed dekktrykk opp til åtte tonn.
Monteringstips
De aller fleste rensesystemer krever faststøping. Enkelt fortalt så graver man først opp et hull og fyller det så med et støpefast betongunderlag.
– Hullet må ha korrekt dybde, slik at rennesystemet passer og man unngår at kanten stikker opp. Det er også viktig å avrette arealet renna skal legges på, det skal være i vater – hvis ikke renner ikke vannet ut, forklarer Kristiansen.
Fordi dybden på rennene variere avhengig av lasteklassen, er det viktig å følge monteringsanvisningen nøye for å få en stabil renne.
– Stiv av sidevangen
– Den klassiske feilen er å ikke støpe fast renna ordentlig. Når du da legger asfalt over og det kommer en bil og bremser imot buen som stikker litt opp – knekker kanten på renna.
En ødelagt renne er vanskelig å bytte. VA-proffen har noen flere gode tips.
– Hvis avløpsrennen og risten ikke er montert riktig, kan de knekke i sidevangene. Hemmeligheten er å stive av sidevangene før du støper inn renna, utdyper han.
Han anbefaler å pusse ned kantene omtrent 45 grader for å låse fast rennen vertikalt. Før du så eventuelt legger på et lag med fem centimeter asfalt og plasserer på risten.
– Hvis du ønsker å unngå selve støpningen kan du montere et ferdig dreneringssystem som Aco Drain Seal.
Tilleggsutstyr
Det er også viktig å ha gode vedlikeholdsrutiner og spesielt spyle ren avløpsrennen med jevne mellomrom. Legger du avløpsrenne innendørs må vannet også gå via en oljeutskiller for å hindre forurensning.
Produkter som endevegger og sandfangere gjør vedlikeholdet av avløpsrennene enda lettere. Silikonsmøremiddel og ristkrok er også nyttige tilleggsprodukter som forenkler selve monteringsjobben.
Når det kommer til vedlikehold har Kristiansen enda et godt tips.
– Ikke vent til renna går tett. Sandfangeren gjør det lett å rense renna, men man bør oppfordre kundene til å gå over renna og spyle den tre til fire ganger i året, alt etter som hvor mye sand og løv det er rundt renna.
I nettbutikken finner du hele sortimentet av avløpsrenner og tilleggsutstyr.