Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Når to totalleverandører møtes

09.03.2023

Det er kanskje lett å tro at eiendomsdrift bare handler om bygg, verktøy og teknologi. For facility management-selskapet Toma handler det like mye om mennesker. – Vår erfaring er at kvalitet og dialog henger sammen. Skal vi levere best mulig, må vi forstå kunden vår og ha god kommunikasjon med både med dem og våre egne ansatte, sier Arne Rud, konserndirektør tekniske tjenester i Toma.


Det norskeide familiekonsernet startet i 1978, og er siden blitt en av Norges ledende FM-selskaper. På tvers av mange millioner kvadratmeter eiendomsmasse utfører selskapet de fleste typer tjenester rundt og i bygningskroppen, som for eksempel vaktmestertjenester, landscaping, graffitifjerning, feiing, fasaderenhold, innvendig renhold, mat/drikke og sikkerhetstjenester.

– Fordi vi leverer et så bredt spekter av tjenester, behøver kunden bare å forholde seg til ett kontaktpunkt. Men nettopp derfor er det også så viktig at vi setter medarbeideren i sentrum, og leverer på kommunikasjon, forklarer Rud.



Teknologi – og det lille ekstra

Han kaller det å kjenne kunden bedre enn de kjenner seg selv. Målet er å kunne gjøre forbedringer før noen trenger å spørre.

– Kvalitet for oss er selvsagt å levere på både tid og innhold, altså riktig tjeneste til riktig tid. Men vi ser på kundene våre som partnere, og skal vi være en god partner tilbake, gjelder det å ligge litt i forkant. Å være behovsbasert handler om å yte det lille ekstra, sier Rud.

I tillegg til lang fartstid og kompetente medarbeidere kan Toma også skilte med et nettverk av dyktige partnere – blant annet innen teknologi.

– Vi merker økt etterspørsel etter grønne og automatiserte bygg. Derfor utvikler vi stadig nye produkter og løsninger innen alt fra sensorteknologi til ventilasjon. Målet er å kunne hjelpe til med å digitalisere og effektivisere byggene vi drifter. Der vi ikke har løsninger selv, har vi partnere vi kan koble på, forteller Rud.



– Alt de trenger

Men ikke alle Tomas samarbeidspartnere er spesialiserte teknologiselskaper. Like viktig har det vært å ha en komplett utstyrsleverandør – og valget er Ahlsell.

– For oss er det viktig å jobbe med en grossist som kan levere på våre strenge krav til kvalitet og leveringsdyktighet. Ahlsell er jo på mange måter litt som oss, og har samlet mange funksjoner under ett tak. Derfor er de også en naturlig partner, sier Rud.

Johnny Tvinnereim, salgsansvarlig Facility Management i Ahlsell, sier seg enig. I kraft av å være et stort nasjonalt konsern kan Ahlsell gjøre det samme som Toma: minimere antallet leverandører å forholde seg til.

– Toma ser verdien i totaløkonomien som ligger i en slik avtale. Hos oss får de tak i det aller meste de trenger for å drifte og vedlikeholde eiendommene. I tillegg verdsetter de at vi tar bærekraft, tilgjengelighet og energieffektivitet alvorlig, forklarer Tvinnereim.

En rådførende part

I startfasen av avtalen har det vært arbeidstøy, ulike typer kjemikalier og belysning som har utgjort brorparten av
produktflyten mellom Ahlsell og Toma. I tillegg flyter det noen gode råd.

– Vi er jo ikke bare en grossist, men også en rådførende part. På tvers av fagfelt har vi folk som kan bistå når kunder som Toma skal fatte viktige valg. Det styrker til syvende og sist våre kunders leveranser overfor sluttkunden, sier han og legger til:

– Både Toma og vi lærer gjennom dette samarbeidet, og nøkkelen er tett og god dialog.


Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript