Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Slik gjør Ahlsell det grønne skiftet enklere for proffen

05.07.2021

Vårt kundeløfte er å gjøre det enklere å være proff. Det gjelder også når bransjen skal gjennom det grønne skiftet. Våren 2021 ansatte vi vår første leder for bærekraft og samfunnsansvar, Elisa Gasperini – her forteller hun hvordan vi helt i fellesskap med deg – helt konkret – skal lykkes med det grønne skiftet.

Elisa har med egne øyne sett hvordan klimaendringer påvirker lokalbefolkninger på tvers av kontinentene. Det glødende grønne engasjementet ledet henne inn på masterprogrammet i grønn vekst, før hun senere landet rollen som bærekraftsansvarlig hos kartongprodusenten Elopak.

Hun har vært leder for bærekraft i Ahlsell i bare to måneder når vi banker på døra for en prat. Noe av det første hun bet seg merke i etter oppstarten i Ahlsell, var engasjementet bransjen har for bærekraft.

— Mange har inntrykk av at bransjen vår er konservativ når det gjelder miljø og klima, men det stemmer ikke i det hele tatt! Det er mye engasjement for bærekraft i alle ledd. Det folk lurer på, er hvordan de helt konkret skal omstille seg og hva de bør gjøre, innleder hun.

 

Enklere å være (bærekraftig) proff

For deg som er fagperson, som kjenner på at det er vanskelig å vite hva akkurat du burde gjøre, forsikrer Elisa at Ahlsell skal gå i front og sikre at det blir enkelt for deg.

— Vi jobber hele tiden med å legge til rette for at kundene våre skal få en enklere hverdag. For eksempel tilbyr vi hjelp med Miljøfyrtårn-sertifisering til alle Ahlsell Partner-medlemmer. Innsamlet porselen fra eksempelvis toaletter blir gjenvunnet, istedenfor å sendes til deponi. I tillegg bruker vi mange ressurser på å gjøre klar dokumentasjon. Når kundene våre søker på et nytt anbud, har vi gjort dokumenteringsjobben for dem, da alt ligger klart på nettsiden under artikkelnumrene. Å redusere klimautslipp skal ikke være vondt, og proffer skal få bruke tiden sin på faget sitt.

Siden flere og flere firmaer utvider bilparken med el-biler, har Ahlsell montert ladestasjoner ved flere butikker. I dag er det lademulighet ved sytten Ahlsell-butikker rundt om i landet – og i løpet av året skal antallet øke til tjueto.

 

Fire pilarer

Nøyaktig hva som tolkes som bærekraft, og hvilke tiltak som kan gjøres, er ulikt fra selskap til selskap – og fra store konserner til små rørleggerfirmaer. For Ahlsell, med vår størrelse, påvirkningskraft og løfte om å gjøre miljøsatsingen enklere for deg, er det viktig å kunne bevise at vi tar vårt ansvar.

— Alle snakker om at de er, eller skal bli bærekraftige, men det må bevises! For vår del har vi definert bærekraft som de fire pilarene; HMS, ansvarlige innkjøp, stoppe klimaendringer, og innovasjon og samarbeid. Plattformen for bærekraftarbeidet ligger i våre verdier - ansvarlighet, åpenhet og enkelhet. De er grunnlaget for alt vi gjør. For å få til en endring, samtidig som vi beholder veksten vår, må vi tenke på alle fire samtidig og samarbeide med leverandører og kunder for å få det til, forklarer Elisa.

Kvalitets- og miljøarbeidet er integrert i Ahlsells daglige drift, og vi er sertifisert i henhold til ISO 9001, 14001 og 45001.

— Strategien er utformet etter hva vi som grossist kan påvirke. Punktet om ansvarlige innkjøp er for eksempel viktig for oss, siden vi skal ha åpenhet rundt verdikjeden vår og samtidig redusere risiko. Vi må kunne bevise at produktene vi fører for eksempel ikke er fremstilt av barnearbeid, og at våre leverandører til enhver tid forholder seg til våre etiske retningslinjer. Vi følger opp leverandørene våre med revisjoner. Etikk er også en viktig del av bærekraftarbeidet. Det handler om å øke velstanden, uten å bruke opp ressursene våre.




Egne utslipp

I Ahlsell jobber Elisa både med å konkretisere bærekraftperspektivet internt, og måle utslipp, energiforbruk og avfall i hele driften. Hun legger ikke skjul på at det kommer uhyggelige overraskelser når man faktisk måler.

— Det er ubehagelig å vite at flere av produktene våre faktisk slipper ut en del CO2, men vi må måle det for å vite det – og vi må vite om det for å kunne gjøre noe med det.

I tillegg til å ha et av Nordens bredeste produktsortimenter, er Ahlsell ledende på logistikk. Det medfører selvsagt store mengder transport – og dessverre, klimagassutslipp.

— Vi anser transport som den delen av driften vår vi i størst grad må ta ledelsen på og påvirke i en mer bærekraftig retning. Hvordan kan vi legge om logistikken vår slik at vi får færre små bestillinger hvor ett og ett produkt må kjøres ut? Skal vi bruke mer tog eller andre transportmåter, for eksempel. Disse problemstillingene er høyt prioritert i Ahlsell, røper hun.

 

Internasjonalt samarbeid

I tråd med bevisbyrden som ligger på alle aktører som fremmer bærekraft, rapporterer Ahlsell til det internasjonale rangeringssystemet Ecovadis. Der måles alt fra ansvarlige innkjøp til etiske retningslinjer, menneskerettigheter og miljøpåvirkning.

— Det har vært svært positivt for Ahlsell å være involvert i Ecovadis. Det hjelper oss å være fokusert og samtidig er vi utfordret på å være mer åpne, avslutter hun. 

 

Ahlsells etiske retningslinjer bygger på:

  • FNs verdenserklæring om menneskerettigheter
  • ILOs kjernekonvensjoner om prinsipper for internasjonale selskaper
  • OECDs retningslinjer for internasjonale selskaper
  • FNs Global Compact
  • ISO 14001, 9001 og 45001
Ahlsell VVS

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript