Merete Helle er produktsjef for VVS i Ahlsell. Hun oppfordrer rørleggere til å snakke farger og utforming med kundene – og anbefale godt design.
— Å anbefale en trendy baderomsløsning i stedet for en standardløsning som man kanskje kjenner bedre er godt mersalg – og det er mye penger å hente på mersalg, innleder hun.
Økt troverdighet til proffen
Å selge opp fra standarden gjør også at rørleggeren hever sluttkundens trygghetsfølelse og opplevd kvalitet på sluttresultatet. Helle mener at en stødig fagperson som kan anbefale trendy løsninger gir stor troverdighet.
— For å trygge kundene, og selv være trygg på egne anbefalinger som kan gi mersalg, burde proffene følge med på hvilke trender sluttkundene er opptatte av.
Farger gjør comeback
Tidligere har hvit vært en dominerende farge på mange baderom. Nå gjør en mer innholdsrik fargepalett et comeback.
— Det selges farger til enhver smak nå – fra rolige, duse farger til livlige paletter. Mange sluttkunder ønsker et eksklusivt og sofistikert uttrykk og bruker farger til å underbygge designet sitt, sier Helle.
Badet er et av de første rommene som besøkes om morgenen og det siste rommet man besøker før man legger seg. Derfor legger mange sluttkunder mye innsats i romfølelsen de ønsker å skape på badet.
Tre- og naturfarger
Sort matt og nude
Sort matt har dominert trendbildet lenge. Detaljer som kraner, dusjvegger og lignende er populære i sort matt – gjerne kombinert med naturfarger som beige på veggene.
— Å kombinere klassiske, duse farger med kontraster som sort bryter opp stramme strukturer og gir et svært eksklusivt uttrykk på badet, sier Helle.
Tor Strand Jacobsen er markedssjef i Villeroy og Boch, som står bak merket Gustavsberg. Han bekrefter at detaljer i sort matt er svært populært.
— Vi selger stadig flere takdusjer i sort matt hos oss, sier han.
Økende trend av naturfarger
Jacobsen forteller at trendanalyser for 2020 viser at fargevalgene ellers på baderommet er noe mer forsiktige. Svært mange forbrukere velger duse naturfarger til både vegger gulv – men også detaljene.
— Detaljer i sort matt er fremdeles veldig populært og vil nok ikke forsvinne med det første. Vi ser nå større innslag av mer forsiktige naturfarger på selve innredningen enn tidligere år, sier han.
Det er Helle i Ahlsell enig i.
— Kontraster er fremdeles veldig populært, men mange sluttkunder ser over til ton-i-ton stilen, sier Helle.
Sort detalj
Ton-i-ton
Ton-i-ton-design tar utgangspunkt i at samme farge brukes i flere nyanser i for eksempel fliser, på vegger og i detaljer som armaturer og overflater.
— Går badet i gyldne toner trekker man gjerne inn en kran i kobber som fanger opp den gyldne tonen, forklarer hun.
Avslutningsvis råder Helle rørleggere til å ikke være redde for å spørre kundene hvilken stil de liker, og komme med anbefalinger som gjenspeiler kundens ønske og trendbildet som gjelder.
Og er du i tvil om hvilke farger og trender som gjelder står alltid Ahlsells VVS-team klar for å veilede deg!