Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Slik sikrer du mersalg med designmateriell

24.03.2020

Også produkter som stikkontakter, brytere og dimmere preges av trender. Jan Ingebrigt Øien, Ahlsells salgssjef for elektro i Midt-Norge, er opptatt av at grossisten følger med i tiden. Aller helst vil han ligge litt foran.

Sluttbrukerens krav til design fortsetter å øke, og ikke en lysbryter slipper unna den interiørbevisste nordmannens falkeblikk. I dag kan du ikke stave sortiment uten sort.

– Det er spesielt stor etterspørsel etter sort utstyr for tiden. Jeg merker det selv, og ser at hele bransjen kjører på med mørke produkter. Trender som dette er det viktig å henge med på, sier Øien.

 

Dialog er avgjørende

Salgssjefen er opptatt av å lytte til kundene. Han arrangerer produktkvelder, og sørger for at dialogen aldri stopper opp.

– På den måten kan jeg få med meg hva som rører seg i markedet. Vi prøver å ligge i forkant, og vi skal plukke opp nye trender raskt.

Øiens gode kontakt med kundene setter ham også i en posisjon til å veilede leverandørene om hvordan de best kan møte markedet.

– Det er rollen til et godt mellomledd, som vi jo er. Når vi spiller ball godt med begge parter, skaper det til syvende og sist mer fornøyde sluttkunder. Det er alle tjent med.

 

– En mersalgsmulighet

Øien trekker frem Exxact-serien til Schneider, Elkos brytere i bronse og ABBs fargerike Impressivo-serie som eksempler på trendprodukter.

– Bransjen blir stadig flinkere til å utvikle designserier som dette. Det gir valgmuligheter for sluttkunden, men også for installatørene. Bedre kunnskap om sortiment gir bedre mersalgsmuligheter, påpeker han.

 

 

Øien peker på at døren står åpen for alle elektrikere som ønsker å orientere seg mer om hvilke alternativer som finnes.

– For det første anbefaler jeg å sjekke ut det rike utvalget i appen vår, og så er det alltid bare å stikke innom. Vi har ikke utstilling alle steder, men vi har demovarer og flinke folk.

 

Ta med produkter fysisk

Selv om elektrikere ifølge Øien er blitt flinkere til å tilby designalternativer, har mange fortsatt et stykke å gå. En av hans kjepphester er å ikke komme for sent inn i prosjektet.

– Det er jo ikke alltid man kan styre det, men prøv å kom tidlig inn i fasen. Da er det mye lettere å drive mersalg. Altfor ofte kommer installatøren inn når pengene allerede er brukt opp.

Salgssjefen tror også elektrikeren kan være tjent med å ta seg bedre tid – og å spille på den kompetanse bare de har.

– Det er elektrikeren som er eksperten. Sluttkunden kan kanskje vise til nettpriser, men vet de hva slags kabler som trengs? Installatøren er der og kan levere med garanti. Det er gull verdt, sier Øien, og avslutter med et siste tips:

– Ta med deg en demokoffert. La kunden se og kjenne litt på alternativene. Netthandel kan ikke måle seg med det. Du skal aldri undervurdere en god selger med et produkt i hånda.

 

Elektro

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript