Den store etterspørselen har også resultert i et stort tilbud.
– Armaturer er et satsingsområde for oss i Ahlsell. Vi skal ha stor bredde, mange valgmuligheter og en løsning som passer uansett hvilken forventning kundene har til både pris og kvalitet, sier produktsjef for VVS i Ahlsell, Merete Helle.
En takdusj til enhver jobb
Ahlsell gjør et grundig prisarbeid på disse produktene og sørger for at rørleggeren har nok å velge i, uansett om det gjelder småjobber eller store anbud.
– Takdusjsystemer er en produktgruppe som er viktig for rørleggeren, og dermed viktig for oss i Ahlsell. Dette er produkter som ofte kommer opp når rørleggeren skal vinne anbud og priskonkurranser. I tillegg til å ha et bredt utvalg, sørger vi også for å ha godt med produkter og reservedeler på lager. Det gir rørleggeren trygghet på at de alltid kan levere når de gjør innsalget, sier Helle.
Tilbud og etterspørsel
Hun påpeker at alle leverandørene av slike systemer har bygget opp et rikholdig utvalg, som reflekteres både i nettbutikken og i hyllene på landets Ahlsell-butikker
– Alle leverandørene har nå volumprodukter, i tillegg til bedre- og best-versjoner. Uansett hva sluttbrukeren eller byggherren ønsker, skal norske rørleggere altså være godt rustet til å levere i henhold til krav og behov i markedet.
Siden forbrukeren oftere forventer takdusjer, har også rørleggere blitt flinke til å selge systemene.
– Rørleggerne må være gode selgere og holde seg oppdatert på alt som beveger seg i markedet. Evnen de har til å levere det lille ekstra, betyr både mer fornøyde kunder og mer penger i kassen.
Høyere opplevd kvalitet fører til lojalitet
– Når baderommet er ferdig levert, og rørleggeren har dratt, sitter kunden igjen med en langt høyere opplevd kvalitet om man har levert et takdusjsett, enn et vanlig hånddusjsett. Med et takdusjsett kan kunden få en positiv opplevelse som varer i årevis etter at installasjonen er gjort. Da glemmer de fort at prisen var litt høyere. De husker derimot at de brukte en rørlegger som sørget for en god dusjopplevelse, forteller Helle.
– Tilfredse kunder er som kjent også mer lojale kunder – og i et marked som blir mer og mer konkurranseutsatt gjør rørleggerne lurt å gjøre alt de kan for å bli husket frem til kunden skal gjøre noe med baderommet igjen.
Etterspørselen øker konstant
Takdusjsystemene er fremdeles mest etterspurt til renoveringer og oppgraderinger, siden utbyggere som oftest ønsker lavest mulig totalpris på badene i store prosjekter – og dermed oftest ønsker seg beregninger på hånddusjer. Også her kan det i tiden fremover komme endringer, etter hvert som forbrukerens forventinger og preferanser forandres.
– Kort oppsummert må rørleggerne også i fremtiden være dyktige på å orientere seg på utvalget fra leverandørene, slik at de kan selge seg opp til bedre og litt dyrere systemer, avslutter Helle.