Ole-Magnus Småriseth er salgssjef for VVS i Oslo og Akershus. Han forteller at gode valgmuligheter stod sentralt da Ahlsell satte sammen utekran-sortimentet.
– Vi tilbyr mange forskjellige lengder, slik at rørleggeren finner en god løsning uansett om utekranen skal monteres på en bygård med tykke betongvegger eller på en tynn trevegg.
Monteringsvennlig
Samtidig er kvaliteten på utekranen og monteringsvennligheten viktig.
– Det viktigste for rørleggeren er at utekranene er enkle å montere – og dermed er det viktigst for oss i Ahlsell også. Utekranene vi har i utvalget vårt gjør at rørleggeren kan møte opp på oppdraget, gjøre jobben enkelt og dra raskt videre til neste jobb.
De fleste klagene på utekranene som leveres i Norge i dag kan knyttes direkte til monteringen. Det betyr ikke at rørleggeren gjør feil i monteringen, men at kunden får for lite informasjon om produktet.
Vanlig feiloppfatning blant kundene
– Siden moderne utekraner er selvdrenerende, renner det vann ut fra kranen etter at den er stengt, og da skrur mange sluttkunder til så hardt at de ødelegger spindelen. I tillegg oppfordrer vi kundene til å ta av slangen og tømme den for vann før vinteren, forteller Småriseth.
Viktig med informasjon
Berntsen i Lunder & Aas legger stor vekt på å dele tips og informasjon før han drar fra oppdraget.
– Det inntrykket kunden sitter igjen med i fremtiden farges mye av hvordan de opplever produktene i bruk. Da er det viktig at de vet at de ikke skal stramme mer etter at de kjenner motstand, og at de er klar over at det kommer vann ut av kranen ved drenering, sier han.
– I tillegg prøver vi alltid å gi raske svar og avklaringer på telefon før vi reiser ut. Vi vet jo hva de vanligste problemene er – og da sparer vi kundene for penger og oss selv for tid.

Imponerer i reklamasjonssaker
Berntsen, som har serviceansvaret i Lunder & Aas, ser på reklamasjonssaker som en strålende mulighet til å skape fornøyde kunder.
– Kunden får en følelse av dårlig service om det er noe galt med et helt nytt eller et gammelt produkt. Ved å ha kort ventetid og rask leveringstid imponerer vi kunden med servicegraden vår – og da har vi plutselig en kunde som er positivt overrasket, sier den erfarne rørleggeren.
– Ahlsell spiller oss gode
For å opprettholde kort ventetid og rask responstid må selskapet ha gode leverandører.
– Ahlsell er vår hovedpartner og har et godt utvalg og ypperlig service. De spiller oss gode. I tillegg bruker vi FM Mattsson som utekran-leverandør – og de leverer raskt på de samme punktene, forteller Berntsen.
Hos Ahlsell har Berntsen og kollegene tilgang til alle FM Mattsson-produkter, i tillegg til løsninger fra andre produsenter som Oras og Gustavsberg.
Dobbelkran
Den siste tiden har salget blant annet økt på FM Mattssons utekran for både kaldt og varmt vann.
Distriktssjef Arnt Erik Lindseth i FM Mattsson sier at nordmenn forventer mer og mer når de skal oppholde seg utendørs ved hjemmet eller hytta.
– Ved å ha hendler for både varmt og kaldt vann skapes nye brukerfordeler. Høytrykkspyleren blir mer effektiv med lunkent vann, og høytrykkspylere som lager varmere vann selv er dyre. I tillegg er roseentusiaster opptatt av å vanne med riktig temperatur, og hundeiere setter pris på å kunne vaske sine firbeinte venner med vann i behagelig temperatur.
Flinkere selgere
Lindseth tror at utviklingen i markedet både kommer av nye behov, men også av at rørleggerne har blitt flinkere til å informere kundene sine om mulighetene som finnes.
– Selv om salget har økt mest nå i det siste, har denne utekranen vært på markedet i mange år. Mitt inntrykk er at rørleggerne ikke bare er dyktige fagfolk lenger – de er også blitt bedre selgere. Kundene setter pris på mersalg når rørleggerne kan tilby noe de faktisk ser nytten i, avslutter Lindseth.