Allerede som barn var Tonje med ut på rørleggeroppdrag, og har dermed hatt et oppmerksomt blikk på bransjen siden sort vann ble sett på som dødt vann, til i dag, hvor vi vet at dødt vann ikke skal være sort.
— I dag vet vi at vannanlegg må renses for at de skal fungere på best mulig måte. Rørdimensjonene blir stadig mindre, vekslere og pumper slites, og magnetitt, rust og bakterievekst kan sette seg i rør, vekslere og pumper. Resultatet er et tett anlegg som bruker mer energi, og radiatorer som ikke gir ønsket temperatur.
Rensing er godt og nødvendig vedlikehold, og det ligger stort potensiale i serviceavtaler.

Rørleggerne må tørre
Selv om det har vært en nedgang i nybyggmarkedet, er det mange eneboliger, borrettslag og offentlige bygg som står med glemte varmeanlegg. Her ligger det mye penger for rørleggeren.
— Mange rørleggere kunne fått faste, årlige oppdrag ved å tegne en serviceavtale. På samme måte som bilen trenger service, trenger varmeanlegg service. Spør kunden om de ønsker at du tar kontakt om et år for å sette opp ny avtale. Selv er jeg takknemlig når jeg blir minnet på service på egen varmepumpe, sier Tonje.
Serviceavtalen bidrar også til å dokumentere anlegget tilstand, som hvilke kjemikalier som er brukt og at alle komponenter virker som de skal – det kan forhindre større renseprosesser eller utskiftning av pumper, vekslere og ventiler.


