Morten Østebø og André Frøshaug er markedssjefer i sine respektive avdelinger – Østebø på VA og Frøshaug på Bygg.
— Fagfeltene og stabene våre er svært sammensveiset. Vi på Bygg selger mange VA-produkter, og omvendt. Vår styrke ligger i at begge avdelingene tilbyr produkter og kompetanse som inngår tidlig i bygg- og anleggsprosjekter, og at vi sammen kan tilby komplette løsninger for entreprenørene. Når kundene kan forholde seg til kun én leverandør, gir det gevinster på prosjektøkonomien, innleder Frøshaug.
Fra forbruksmateriell til tekniske anlegg
Sortimentet strekker seg fra forbruksmateriell som arbeidsklær og verneutstyr, til verktøy og tyngre tekniske løsninger som pumpeanlegg, fordrøyningsmagasiner og betongkomplementer.
— Vi på VA-avdelingen er stolte over å ha mange dyktige ansatte som stadig utvikler seg til å bli bedre rådgivere for kundene, enten kundene trenger råd om hvilke løsninger som bør brukes, eller hjelp med beregninger av tekniske produkter. I tillegg har vi en egen spesialistavdeling for geopro, sier Østebø.
Det tette samarbeidet mellom avdelingene faller seg naturlig siden arbeidsområdene er så nære. Bygg-avdelingen leverer blant annet radonsikring, mens VA-avdelingen leverer grunnisolasjon.
— Mange byggeprosjekter starter med grunnarbeid av VA-entreprenøren, før byggentreprenøren kommer inn med fundamentet til bygget. Ofte, spesielt på store prosjekter, er dette samme entreprenør. At vi internt har et så tett samarbeid, gjør det enklere og smidigere for kundene å forholde seg til oss som grossist.
Flere produkter på færre leveranser
Ahlsell er også en av Norges fremste logistikkaktører. Østebø og Frøshaug er samstemte i at spisskompetansen på logistikk er svært gunstig på bygg- og anleggsprosjekter, spesielt i de store byene.
— Store prosjekter i storbyene opererer med svært presise slottider for leveranser. Vi kan levere til en større del av prosjektene på en og samme leveranse, slik at det ikke oppstår leveringskøer og stopp i arbeidet. Samtidig reduserer entreprenørene miljøfotavtrykket fra transport, da store deler av vår transport er elektrisk eller utslippsfri, sier Østebø.
Satsing på betongkomplementer
Ahlsells Bygg-avdeling skal være en spesialist innenfor byggebransjen, og satser derfor blant annet på betongkomplementer.
— Vi skal ikke konkurrere mot de tradisjonelle byggevarekjedene, men levere et nisjeprodukt og spisskompetanse til den tidlige prosjektfasen. I nabolandet vårt er Ahlsell Sverige markedsleder på betongkomplementer. Vår strategi er å oppnå det samme i Norge, sier Frøshaug.
Ahlsell har nå et komplett sortiment innen betongkomplementer med over to tusen artikkelnumre tilgjengelig.