Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Verftet handler «alt» i Ahlsells flerfaglige nettbutikk: – Mye mer fleksibelt

13.12.2023

For noen bedrifter er Ahlsells nettbutikk et nyttig supplement. For Larsnes Mek Verksted AS er den en sentral del av den daglige driften. – Vi gjør nesten 80 prosent av alle våre innkjøp gjennom nettbutikken, og det funker utrolig bra, sier Marius Gunnarstein, drift- og lageransvarlig i Larsnes.


I over 40 år har verftet på Sunnmøre bygget og reparert fiskebåter og brønnbåter. Da Gunnarstein begynte i selskapet for 11 år siden, tok han med seg både endringsvilje og friske ideer.

— Alle bestillinger startet med penn og papir, før vi scannet dem inn og sendte på e-post. Det syntes jeg var fryktelig tungvint, så jeg ble en pådriver for å digitalisere så mye som mulig, forteller han.

 

Levering neste dag

Etter hvert ble stadig flere av innkjøpene flyttet over til Ahlsells nettbutikk, som naturligvis også har utviklet seg med tiden. I dag bruker Larsnes Mek nettbutikken til å kjøpe alt fra rør og ventiler til kontorrekvisita og kantineutstyr.

— Aller mest går det av rørdeler, men butikken har jo et voldsomt stort spekter av ting. Og ved å bestille på nett, slipper vi å mase på priser, leveringstid eller lagerstatus. Vi får det vi trenger, når vi trenger det.

Nettopp leveringstiden er noe av det Gunnarstein er aller mest fornøyd med. Så lenge de bestiller før klokken 16, har de varene innen lunsj neste dag. Og det selv om de bor langt utenfor allfarvei.

— Dette gjør at vi kan være mye mer fleksible med vår egen lagerføring. Vi trenger ikke bruke kapital på å ligge med store mengder vi ennå ikke trenger, forteller han.




Gjør fakturering enklere

Også prosjektadministrasjon går enkelt når de bestiller via Ahlsells nettbutikk. Hver artikkel de kjøper, kan de knytte opp til et bestemt prosjekt, som et båt- eller systemnavn.

— Vi kan ha 45 varelinjer tilknyttet 45 ulike prosjekter, og så finner de sin plass. Dette gjør jobben med fakturering mye enklere. Når vi snart går over til et nytt ERP-system, blir det en høy prioritet å sørge for at det kan snakke med nettbutikken.

Men selv om Larsnes nå er ivrige «netthandlere», er langt fra all menneskelig kontakt borte. Fremdeles går Gunnarstein gjennom Ahlsell for å skaffe bestillingsvarer som ikke er på lager.

— Vi tar telefonen eller e-posten fatt hvis vi trenger en skaffevare som Ahlsell fikser gjennom sitt brede nettverk, og det samarbeidet funker veldig bra. Poenget med å bruke nettbutikken mye er ikke å slippe folk, men å ikke plage hverandre med flisespikkeri. Det er bare den unødvendige kontakten som er blitt borte, sier han og avslutter:

— Det er bra for både Ahlsell og oss.




Tettere forhold

Skulle Larsnes trenge et uvanlig stort rør eller en annen typisk skaffevare, er det ofte Jon Arne Eikrem, regional salgssjef industri/maritim i Ahlsell, som tar telefonen.

— Ahlsell og Larsnes har en lang historie, og vi synes det er stas at de har klart å bli nærmest selvgående gjennom bruken av nettbutikken. Vi vet at de, og mange andre kunder, setter pris på at den er flerfaglig. På den måten slipper de å gå til flere leverandører.

Eikrem bekrefter at verftet og Ahlsell har fått et enda tettere forhold etter at det ble fart på netthandlingen.

— Ahlsell er like mye et rådgivende organ, og det vi merket på vår kant, var at vi fikk frigjort tid til å bidra sterkere inn i prosjekter. Når det er noe kunden vet at de vil ha, er den flerfaglige nettbutikken perfekt.

— Trenger de noe annet, er en fagperson alltid tilgjengelig.

Industri

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript