Med sin landlige beliggenhet er SkiStar Trysil avhengig av å ha nødvendig utstyr på lager on-site. Da skianlegget skulle starte opp egen lagerbeholdning var det mange aktører som knivet om avtalen. Valget falt på forsyningsløsninger fra Ahlsell.
— Vi fikk den beste avtalen fra Ahlsell. De utmerker seg stort på leveringstid og leveringsdyktighet, som er viktig for oss med tanke på hvor vi holder til, sier Akre.
Dette er forsyningsløsninger
Forsyningsløsninger fra Ahlsell er alt fra en enkelt reol til en serie automater. Forsyningsløsninger kan brukes av hvem som helst, uansett hvilke arbeidsoppgaver du jobber med.
— Tjenesten ligger i at du får kontinuerlig påfyll av et fast produktsortiment. Sortimentet kan du enkelt tilpasse underveis selv, eller videreutvikle sammen med oss. Forsyningsløsninger sparer enormt mye tid og sikrer at du alltid har nødvendig utstyr tilgjengelig, forklarer Rune Bråten i Ahlsell.
Leveres dagen etter bestilling
Arnstein Akre jobber daglig med driften av skianlegget, som har en stor maskinpark bestående av tråkkemaskiner, snøscootere og skiheiser. Det er med andre ord mye utstyr som trenger oppsyn og vedlikehold.
— Styrken til Ahlsell er at de har et veldig bredt produktspekter. Det betyr at vi kan forholde oss til færre leverandører og samtidig få levert alt vi trenger for å ivareta maskinene våre, sier Akre.
SkiStar fikk levert automater med forbruksmateriell for noen uker siden. Akre er svært fornøyd med leveringstiden på produktene han bestiller når automaten trenger påfyll.
— Det er veldig god kommunikasjon mellom oss i Trysil og hovedlageret til Ahlsell på Gardermoen. Hvis vi bestiller påfyll til automatene våre innen rimelig tid, får vi levert produktene allerede neste dag.
HMS- og verneutstyr tilgjengelig 24/7
På den korte tiden Akre har hatt automatene har han gjort seg gode erfaringer med løsningen.
— Hittil har forsyningsløsningen vært kjempeenkel å forholde seg til. Systemet er brukervennlig, både for de ansatte som bruker automatene daglig og for meg som administrerer dem sammen med min Ahlsell-kontakt Rune. Det er også lett å tilpasse automatene etter vårt behov og i takt med endringer som oppstår.
I første rekke har de prioritert å fylle automatene med viktig HMS-materiell. Da har skianlegget viktig utstyr tilgjengelig hele tiden, og det blir enklere å dokumentere at alle ansatte har fått utdelt nødvendig HMS- og verneutstyr.
I tillegg til automatene har skianlegget hatt en ekstra forsyningsløsning fra Ahlsell på det nye lagerrommet som ble bygd høsten 2020.
Reoler med bufferlager
Det var Ahlsell-selger Rune Bråten som tok initiativ til å bygge en reol-basert forsyningsløsning i forbindelse med det nye lagerrommet.
— Rune gjorde en god innsats med reolene vi hadde fra før av. Nå er de markert med strekkoder slik at vi kan bestille påfyll av kulelager og annet nødvendig utstyr vi lagrer der, forteller Akre.
Rune Bråten legger til at SkiStar også har et lite bufferlager i reolene som kan fylles på automatene hvis det oppstår uventede hendelser.
— I dag har SkiStar flere sanitærprodukter i reolene sine grunnet pandemien. Men når behovet etter hvert endrer seg er det enkelt å justere produktsortimentet, sier han.
Snakk med Ahlsell om forsyningsløsninger for din bedrift
Rune oppfordrer alle til å snakke med sin lokale Ahlsell-leverandør og få et forslag på hvordan de kan effektivisere driften sin med automatiserte løsninger.
– Du kan for eksempel holde oversikt over lagerbeholdningen i reolene med å bruke displayet på automatene – det er vel og merke en manuell jobb. Ellers holder automatene oversikt over sitt eget inventar automatisk, slik at du kan bruke tiden din på kjerneoppgaver, avslutter Bråten.
Er du interessert i forsyningsløsninger til din arbeidsplass? Ta kontakt med en av oss i Ahlsell, så hjelper vi deg i gang!