— I 2014 løste Arges det alvorlige problemet med farlig statisk utladning fra fôrslanger i oppdrettsanlegg. Deretter videreutviklet vi slangene og gjorde dem mer slitesterke, for å redusere mengden mikroplast som havner i havet. Den siste nyvinningen vår gjør fôrslangene enda mer miljøvennlige – ettersom vi kan produsere dem med hele 70 % gjenvunnet plast fra gamle fôrslanger, innleder Torbjørn Johnsen, ansvarlig for fiskeri- og havbruksegmentet i Ahlsell.
Resirkulerer gamle fôrslanger
Men la oss først ta et lite steg tilbake. Allerede i 2018 begynte Arges å resirkulere brukte fôrslanger.
— Vi har jevnlige møter med oppdrettsnæringen, hvor vi presenteres for problemer de ønsker å få løst. Ett slikt problem var hva som skjer med gamle fôrslanger som er tatt ut av drift. Vi så at de gamle fôrslangene gjerne ble sendt ut av landet, brent eller deponert – noe som hverken er bra for miljøet eller økonomien, forklarer Bjørnar Bull, daglig leder i Arges.
Bjørnar forteller at Arges så en mulighet for å rette på miljøproblemet samtidig som de kunne utnytte verdien i råvaren.
— Vi kjøpte en gjenvinningslinje for plast med sikte på å regranulere gamle fôrslanger til nytt råstoff, men oppdaget raskt at vi måtte tilpasse linjen litt. Renhet er et viktig stikkord når du skal lage plast med så høy kvalitet som vi gjør, så vi måtte installere en ekstra vaskeprosess i forkant av gjenvinningslinjen. I dag, etter en liten vask og en god runde gjennom gjenvinningsmaskinen, har vi nytt høykvalitets granulat klart til produksjon bare timer etter at råvaren kommer til fabrikken.
Les mer: Trekkerør for oppdrettsnæringa, fra 100 % resirkulert fôrslange.
Store besparelser på CO2 – rett i klimaregnskapet ditt
Råvarene Bjørnar snakker om kommer fra oppdrettsanlegg langs hele den norske kystlinjen.
— Vi samler inn og kverner fôrslanger. Slangene grovkvernes på lokalitet, før de pakkes i store sekker og sendes til oss. Dette gjøres for å spare plass og kunne transportere mer råmateriale av gangen – slik at vi kan kjøre færre turer og spare miljøet ytterligere, forteller Bjørnar.
Torbjørn skyter inn at i tillegg til å redusere utslipp på transport, reduseres både det høye energiforbruket og CO2-avtrykket som produksjon av nyproduserte materialer innebærer.
— Vi sparer enorme mengder CO2-utslipp ved å resirkulere istedenfor å produsere ny plast. Ved å bytte ut 70 % av den nyproduserte plasten med resirkulert plast sparer vi omkring 1,9 kg CO2 per meter slange vi produserer. Alle disse innsparingene er selvsagt godt dokumentert, slik at du vil kunne føre besparelsene ved å bruke disse resirkulerte fôrslangene rett i klimaregnskapet ditt, forsikrer Torbjørn.
Har løst de tekniske utfordringene
I starten ble råstoffet fra de resirkulerte fôrslangene kun utnyttet til produksjonen av trekkrør for havbruksnæringen. Bjørnar forteller at kvaliteten på plasten foreløpig ikke var sikker nok til at den kunne benyttes til nye fôrslanger.
— Fôrslanger er teknisk kompliserte produkter. Rørene skal være både elektrisk ledende, tåle veldig mye og beskytte mot UVstråling og varme. Samtidig må ikke fôret skades under transport og plasten må ikke slites til mikroplast som havner i havet. Derfor begynte vi med å produsere trekkerør i resirkulert plast, mens vi arbeidet med de tekniske utfordringene med fôrslangene, forteller Torbjørn.
I dag har Ahlsell og Arges løst en stor del av disse utfordringene, og kan nå presentere verdens første fôrslange bestående av 70 % plast fra gamle fôrslanger.
— Vi innleder i disse dager et stort testprosjekt sammen med en av de største oppdrettsaktørene i Norge. Målet er at vi sammen skal bli så sirkulære at vi lager helt nye fôrslanger fra 100 % resirkulerte gamle fôrslanger. Det regner vi med å få til innen rimelig kort tid, sier Torbjørn stolt.
Transport tilbake til kunde med båt
De ferdige fôrslangene transporteres ut til kunde med båt. Et vogntog kan transportere omkring åtte kveiler av gangen, mens båten gjerne transportere opptil 100 kveiler på samme tur.
— Vi søker hele veien å skåne miljøet, samtidig som vi ønsker å finne løsninger som kommer oppdrettsnæringen til gode. Ved å transportere de ferdige fôrslangene til kunde med båt – og gjerne den samme båten som allerede leverer fiskefôr til anlegget – reduserer vi CO2-utslippene på transport med ytterligere 80 %, sammenlignet med lastebil, avslutter Torbjørn.