For Norges største rørprodusent har bærekraft alltid stått i høysetet, og de var tidlig ute med både klimaregnskap og miljørapportering. Etter at de lanserte sine fossilfrie rørsystemer, har nysgjerrigheten ifølge Moen vært stor:
– Vi opplever jo en god del interesse i markedet, og til nå har vi levert en håndfull prosjekter. Men fremdeles mangler det noe på viljen der ute, og det synes vi er synd.
Erstatter fossile kilder
Konseptet er som følger: I dag handler Pipelife med leverandører som både kan levere fossilbaserte og biobaserte råvarer. Biobasert råvare kan erstatte råvarer av fossilt opphav hos Pipelife – så dersom kunden ønsker det, kan de få rør med 30 %, 60 % eller 100 % bioprofil.
– Kvaliteten er nøyaktig den samme, og rørene har de samme egenskapene. Forskjellen er naturligvis at de biobaserte rørene har en langt lavere, og i noen tilfeller negativt CO2-utslipp. Dermed kan du redusere miljøpåvirkningen fra dag én. Alt dette bokføres digitalt, og er helt etterprøvbart. Du får altså en sertifisering på at du har fjernet en mengde fossil råvare tilsvarende det du har kjøpt som fossilfritt produkt, forklarer Moen.
Store besparelser
For større prosjekter kan tallene bli betydelige. Fra råvare til produkt regner Pipelife at en kilo PVC har et utslipp på 1,84 kilo CO2-ekvivalenter. For den fossilfrie varianten er tallet helt nede på 0,28 kilo.
– Det er altså en enorm besparelse i prosent, og det kan naturligvis utgjøre mye i prosjekter hvor vi snakker mange tonn med plastrør.
For PE og PP er forskjellen enda større, ettersom disse plasttypene ikke blandes med klor – og dermed har en fossilandel på nær 100 prosent. Fossilandelen i PVC på sin side er kun 43 %.
– En kilo polypropylen, for eksempel, regner vi har et utslipp på 1,66 kilo CO2-ekvivalenter. Men går du for vårt fossilfrie alternativ, er fasiten minus 1,40 kilo. Det er viktig å huske på at dette er karbonlagring på høyt nivå, legger Moen til.
– Vi må endre på noe
Nå håper Moen at både andre leverandører, utbyggere og offentlige etater kommer på banen. Han etterlyser større konkurranse og mer både politiske føringer og betalingsvilje.
– Jeg, og alle andre i Pipelife, ønsker inderlig at vi overlater en klode som er i bedre stand enn den er i dag. Men skal vi klare det, så må vi rett og slett endre på noe.
Det er Øyvind Ramsøy, salgssjef i Ahlsell, helt enig i. Derfor er han stolt av å kunne tilby Pipelife sine fossilfrie produkter til kundene sine.
– Ett tiltak alene er selvsagt ikke nok, men å bytte ut fossil med fornybar plast bør naturligvis være en del av miksen. Vi vet at bærekraftregnskap bare blir viktigere, så hvorfor ikke bli kjent med alle mulighetene?
Håper flere går i front
Også Ramsøy har registrert mye nysgjerrighet ute i markedet. Betalingsviljen, som ikke har vært like stor, tror han er på vei.
– I fremtiden kan dette fort til å bli en del av totalvurderingen når rammeavtaler skal inngås. Derfor håper jeg både det offentlige og andre byggherrer tar enda mer ansvar og er enda mer frempå enn de er, sier han og avslutter:
– Det er mye kulere å ha vært en av dem som gikk i front, enn en av dem som satt på gjerdet.