— Mandag 15. november vil være en merkedag i Ahlsell Norges historie, fordi vi starter utfasingen av fossil diesel i transport ut til kunder. De første lastebilene på Ahlsells langtransport-rutenett går over til biodrivstoff, noe som vil gjøre kundene våre enda mer konkurransedyktige. Samtidig er vi selvsagt stolte over forskjellen dette utgjør i et klimaperspektiv, sier Runar Hansesætre, salgsdirektør i Ahlsell.
Biodrivstoff som mellomstasjon
For å komme i mål med å kutte 70 % av utslippene på varetransport allerede i 2021, før infrastrukturen for å lade elektriske og fylle biogassdrevne lastebiler er god nok, skal samarbeidspartnerne ColliCare og Schenker tanke biodrivstoff (HVO) på Ahlsells transporter.
— Vi opplever begge transportørene som svært fremoverlente, og de er med oss på denne reisen. Enkelte strekninger og områder på langtransport-rutenettet vårt er ikke tilgodesett med fyllingspunkter for biodrivstoff. Derfor har vi ukentlige møter med transportørene der vi ser på hvordan vi skal tilrettelegge overgangen på detaljnivå, slik at nær alle biler med forbrenningsmotor kjører på HVO fra første virkedag i 2022, sier Trond Høyer, leder for bærekraftig logistikk i Ahlsell.
Transportørene skal bruke biodrivstoffet HVO 100, som lages av sertifiserte, fornybare kilder som avfall fra matproduksjon, fiskeslo og trefelling som ikke kan utnyttes som mat eller dyrefôr.
— HVO 100 kalles andregenerasjons avansert biodrivstoff og er mye mer skånsom både i produksjon og bruk enn den konvensjonelle varianten. Ikke-bærekraftige kilder benyttes ikke. På kort sikt er overgangen fra fossilt drivstoff til dette biodrivstoffet det beste vi kan gjøre for å kutte utslipp fra transporten vår. Norge skal halvere CO2--avtrykket på transport innen 2030. Vi ønsker å kutte vesentlig allerede nå – og da bruker vi biodrivstoff frem til tilgangen på biogassbiler og elektriske lastebiler er tilstrekkelig, sier Vegar Carlson, forretningsutvikler og kommersielt ansvarlig for Ahlsells overgang til grønnere transport.
En pådriver i bransjen
Carlson påpeker at teknologien for biogassbiler og elektriske lastebiler allerede er moden for markedet. Utfordringen ligger i utilstrekkelig infrastruktur for ladepunkter og fyllestasjoner for biogass – samt at lastebilprodusentene må lage nok biler til å møte etterspørselen.
— I dag finnes det kun noen få fyllestasjoner for biogass i de største byene. Det dekker ikke behovet for langtransport. For bynær distribusjon er elektrisk transport et godt alternativ i dag, men markedet støvsuges for elektriske lastebiler. I tillegg er det fremdeles en vei frem til ladeinfrastrukturen er fullt på plass. Vi forventer at tilgangen blir bedre i midten av 2022, og etter hvert som forholdene legges til rette vil vi benytte el- og gassbiler i et økende omfang.
Ahlsells ambisjon er å være tilnærmet 100 % utslippsfrie på transport ut til kundene innen 2023. Med kombinasjonen av elektrisk distribusjon i bynære strøk og biodrivstoff på langdistansetransport, er Carlson sikker på at Ahlsell når målet. Men, han peker også på at det er beslutningen om å fase inn biodrivstoff på eksisterende materiell som gjør at man kan kutte 70 % av utslippene ut til kunde allerede innen utgangen av 2021.
For å få fart i arbeidet med å bygge ut den nødvendige infrastrukturen som behøves for å fase inn biogass og elektriske lastebiler, jobber Ahlsell for å være en positiv pådriver mot både transportbransjen og myndighetene.
Ikke behov for ny bilpark med biodrivstoff
Innfasingen av biodrivstoff krever ikke modifikasjoner på kjøretøyene eller bytte av bilpark. ColliCare og Schenker benytter de samme kjøretøyene som før – forbrenningsmotorene tåler biodrivstoff like godt som konvensjonell diesel.
— Målet om å kutte 70 % er det mest moderate anslaget. Anslaget fra produsentene av biodrivstoff løper opp til 95 % kutt i utslipp (TTW)[1]. Med biodrivstoff vil det fremdeles være noe utslipp, men det kuttes betraktelig sammenlignet med fossil diesel, avslutter Carlson.
For mer informasjon:
Runar Hansesætre | Salgsdirektør
Elisa Gasperini | Leder Bærekraft og samfunnsansvar
[1] Tank-to-wheel