– Høsten 2020 bestemte vi oss for å ta steget ut for å bli et Miljøfyrtårn. Bakgrunnen var ønsket om å bli mer bærekraftig og styrke omdømme og lederskap, forteller Annie Wold Heitmann, som er Miljøfyrtårn-ansvarlig i Nordlys.
Ahlsell Partner, Miljøkonsulentene og Kuba
Nordlys Elektro har vært Ahlsell Partner-medlem siden 2006.
– Det stilles stadig oftere krav om miljøledelse i forbindelse med anbudsprosesser, i form av kvalifikasjonskrav, kontraktskrav eller tildelingskriterium. Veien mot sertifisering ble enklere da vi fikk hjelp fra Miljøkonsulentene, som er en samarbeidspartner i Ahlsell Partner.
Siden tjenesteleverandørene i Ahlsell Partner samarbeider godt, kunne vi innlemme det nye Miljøledelsessystemet direkte i HMS-systemet vi bruker fra før av: Det heldigitale Ahlsell IK fra KUBA, forteller Wold Heitmann.
Ved å bli Miljøfyrtårn har Nordlys Elektro nå et konkurransefortrinn når det offentlige eller andre oppdragsgivere skal velge leverandør.
Gjennomført på rekordtid
– Nordlys Elektro har virkelig imponert gjennom sertifiseringsprosessen, forteller Ann Katrin Romstad i Miljøkonsulentene.
– Miljøfyrtårn-ansvarlig Annie Wold Heitmann har gjennomført sertifiseringsprosessen på rekordtid ved å jobbe systematisk igjennom kriteriene. Hun har engasjert og forankret miljøarbeidet hos ledelsen og sine 16 medarbeidere på en svært god måte, fremhever Romstad.
Wold Heitmann forteller at de satser stort på avfallshåndtering og har forbedret rutinene sine.
– Vi har gjennomført møter med alle innkjøperne og implementert gode rutiner der vi har lagt vekt på miljøvennlige innkjøp. Etter vi ble Miljøfyrtårn har vi også investert i elektrisk truck og vi ser på muligheten for å gradvis elektrifisere bilflåten i årene fremover. Alle aspekter av miljøarbeidet er gjennomgått og kvalitetssikret. Vi gjorde mye riktig før vi startet prosessen, og med miljøarbeidet har vi fått system som gir oss et enda bedre grunnlag for videre miljøarbeid.
– Samarbeidet med Ann Katrin i Miljøkonsulentene, som jobber på en digital plattform, har forenklet jobben for oss. I tillegg har de vært lett tilgjengelig for spørsmål både på telefon og e-post, forteller Wold Heitmann hos Nordlys Elektro.