Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

E-mobility for installatører

Etter hvert som antallet elbiler vokser, er det også flere som ønsker å installere ladere hjemme. For å gjøre det enklere for deg som installatør å levere en bekymringsfri løsning, har vi derfor tatt opp noen av de vanligste spørsmålene når det kommer til lading av bilen hjemme.

Lading av elbil i privatbolig – hva bør du tenke på?

De fleste som kjøper elbil, ønsker å kunne lade raskt. Dette er selvsagt en viktig egenskap når det kommer til elbiler. Og muligheten finnes, men i nesten alle tilfeller er det nødvendig å gjøre noen justeringer for at det skal fungere. Bileieren kjenner ikke alltid til begrensningene som finnes både i bilens kapasitet, laderens kapasitet og husets kapasitet, og der har du som installatør en viktig oppgave.

Utfordringer med å lade elbiler hjemme

De fleste ladestasjoner har mulighet til å levere mye effekt. Dette betyr ofte at hele eller store deler av kapasiteten til huset går til elbilen, noe som gjør at hovedsikringen risikerer å gå ut og at huset blir uten strøm dersom noe annet i huset brukes samtidig. Det er også fare for branntilløp ved feillading ved for eksempel overbelastet kurs/utstyr.

Ladingen kan avbrytes dersom husets forbruk er for høyt

Det er funksjoner på de fleste bokser som du kan sette dem på maksimal effekt, enten hele tiden, på bestemte tider, eller at veggboksen lytter til husets forbruk og justerer effekten etter forholdene. Der hvor tilgjengelig kapasitet i huset er lav, eller man ønsker å utnytte hele kapasiteten som er tilgjengelig er det anbefalt en ladestasjon med mulighet for dynamisk lastbalansering. Det vil si at denne hele tiden overvåker forbruket i huset og vil gi bilen tilgjengelig effekt innenfor de rammer som er satt for landingen uten å overbelaste anlegget.

illustrasjonsbilder_.jpg

Hva er forskjellen mellom ladeboksene?

Selve laderen, som omdanner strøm fra strømnettet til likestrøm som skal sendes til batteriet, er innebygd i bilen. Som installatør vet du det, men mange som kjøper sin første elbil gjør det ikke. Mange hybrid biler har en lader som ofte har en maksimal kapasitet på 3,7 kW enfase, noe som tilsvarer en ladning på cirka 20 km/t. Elbiler har fra en maksimal kapasitet på 7,4kW (ca. 40 km/t) til 11kW (ca. 50 km/t) som standard, og det er noen få biler som kan ta 22kW (ca. 110 km/t). Det som skiller disse er om de er 1-fase eller 3-fase. Enkelt sagt kan man si at biler med kortere rekkevidde vanligvis har 1-fase lading og biler med lengre rekkevidde har vanligvis 3-fase lading. Det er selvsagt en fordel om bilen er en trefasemodell, for det vil påvirke anlegget mindre.

CTA_samlet_2.jpg

Forbered deg på fremtiden

Utviklingen av ladere for hjemmebruk går raskt. For at bileieren skal være fornøyd med sine valg i lang tid, er det viktig å se fremover. Uansett biltype; hybrid eller elbil, og er det en 1-fase eller 3-fase modell bør det monteres en 3-fase veggboks for hjemmelading. Fordelen med dette er at en 3-fase bil trenger mindre ampere per fase for å lade bilen, noe som gir gode muligheter for å fremtidssikre ladingen.

Tre ting du bør tenke på når du lader en elbil hjemme:

1. Tenk sikkerhet

Lading med ladeboks eller mode 3 som det også kalles, gir en sikker lademåte med høyere hastighet og eliminerer feilbruk. CE merket og godkjent ladekabel er å foretrekke for å minske fare for brann eller feil.

2. Lad når strømmen er billigst

Sett opp ladingen slik at bilen lades når strømprisen er lav, enten ved hjelp at tidsstilling eller smartlading mot spotprisen på strøm.


3. Tilgjengelighet

Plasser lader og utstyr så det er lett tilgjengelig for bruk. Det er viktig å tenke på at utstyret kan bli brukt av uvedkomne også, en låsbar lader kan vurderes om dette er tilfelle.

Dynamisk lastbalansering

Når det kommer til funksjoner, anbefaler vi alltid dynamisk lastbalansering. Det gjør at bileieren aldri trenger å tenke på om de tør å koble bilen til veggboksen. Når de kommer hjem, kan de trygt koble bilen til veggboksen. Det sier seg selv at veggboksen må være koblet til internett. Dette for at du skal få tilgang til den via app eller nettgrensesnitt, men også for programvareoppdateringer eller for å kunne hente ut statistikk og sende den til for eksempel arbeidsgiver.

illustrasjonsbilder_2.jpg
Som installatør bør du råde kunden din til å velge:

  • 3-fase ladeboks Hvis bilen klarer å ta strøm fra 3 faser, er det større sjanse for at huset har den strømmen tilgjengelig fordi det trengs mindre ampere for å nå et akseptabelt ladenivå.
  • Føringsvei for kabel til ladestasjon er dimensjonert for kabel opp til 5G6mm kabel
  • Dynamisk lastbalansering. Slik at veggboksen kan justere strømmen til bilen for bekymringsfri lading.
  • Tilby anlegg med mulighet for ladning når strømprisen er lav. Med tid styring eller smartlading mot strømpris.
  • Oppgradering av eksisterende anlegg som kan sikre kundens behov for fremtiden om de bytter elbil som lader på høy effekt.

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript