Tøm listen

Er du sikker på at du vil tømme listen?
Handlekurv:
0

Tøm innkjøpsliste

Du har 0 ordrerader i innkjøpslisten.
Er du sikker på at du vil tømme innkjøpslisten?

Din handlekurv

Noe gikk galt når prisene skulle lastes ned. Forsøk igjen.

Din handlekurv er tom

Ahlsell i front når samlet logistikkbransje krever at biogass kommer på plass

17.12.2021

Nå går en samlet logistikkbransje i bresjen for å sikre at biogass blir allment tilgjengelig som lastebildrivstoff. NHO har invitert inn hele verdikjeden til samarbeid, og Ahlsell er stolt prosjekteier for biogassprosjektet i Grønt landtransportprogram.


Målet med prosjektet er å bidra til at Norge når målet om å kutte 50 % av alle transportutslipp i Norge innen 2030. Ahlsell skal være tilnærmet utslippsfri innen 2023, og har derfor stor interesse i prosjektet.

Mange og store navn på deltagerlisten

Et titall partnere er invitert inn i samarbeidsprosjektet, deriblant PostNord, Posten/Bring, distributørene DB Schenker og ColliCare, dagligvaregigantene Asko og Rema, i tillegg til biogass- og lastebilprodusenter – for å nevne noen. Prosjektet skal vare i to år, og Ahlsell er altså prosjekteier.

For deltagerne i prosjektet handler dette om å gå vekk fra høna-og-egget-diskusjonen om infrastruktur og biler, og sammen finne ut hvordan vi kan få bygget ut infrastrukturen og få bilene på veien, sier forretningsutvikler Vegar Carlson i Ahlsell.

Carlson viser til at mangelen på infrastruktur gjør at mange er varsomme med å bestille biler som kjører på biogass, og at mangelen på biler også gjør at investeringene på infrastruktur uteblir. Det skal det nå bli slutt på.

Det er viktig for oss å ta eierskap til prosjektet, siden biogass er et av flere viktige steg i den faseinndelte strategien vår om å bli tilnærmet utslippsfri innen 2023. I tillegg til at vi har egeninteresse av at biogass blir et reelt drivstoffalternativ, ønsker vi også å bidra til at vi som nasjon når de målene vi har satt oss for utslippskutt, sier Carlson.

Trolig vil våre kunder få levert varer fra Ahlsell med en lastebil som går på biogass allerede i første halvår av 2022, sier en offensiv Carlson.

Så langt er Ahlsell i rute med utslippskuttene og for kort tid siden markerte vi en ny milepæl i arbeidet med å kutte utslipp: De aller første lastebilene som går på biodrivstoff kjørte ut fra hovedlageret.

En annen del av Grønt landtransportprogram jobber også med elektrifisering av lastebildistribusjon, en annen viktig del av tre-trinns-strategien til Ahlsell



Prosjektets første milepæler

I første omgang jobber deltagerne i prosjektet nå med å gjøre det tydelig hvor stor etterspørselen etter kjøretøyer som kan gå på biogass egentlig er. Et klart svar på dette spørsmålet vil hjelpe Enova med å gi riktige insentiver til de som skal investere i infrastruktur og teknologi. Biogassprodusentene er også med på laget for å kartlegge hvor mye biogass som faktisk kan produseres og gjøres tilgjengelig langs norske veier.

Prosjektgruppen kommer også til å fungere som et rådgivende organ inn mot myndighetene.

Du kan lese mer om Grønt landtransportprogram på NHO sine nettsider, og mer om Ahlsells bærekraftarbeid her.

 

Disse aktørene er invitert inn i prosjektet:

Partnere

 

Ahlsell, prosjekteier

PostNord

Nor-log Gruppen

Air Liquide

Litra

St1

Asko

GasNor

Posten/Bring

Renevo

Rema

Biokraft

Collicare

Volvo

Becker

Scania

Schenker

Iveco

Gasum

Andre transportselskaper: 
Telemark Bilruter/Renovest, Felleskjøpet, AK Maskin

 

Observatører

 

Energigass Norge

KLD

Biogass Norge

SD

Norges Bondelag

NHOLT

Avfall Norge

NLF

Statens Vegvesen

Biogass Oslofjord

Enova

Miljødirektoratet

Bygg & Industri Elektro Havbruk Industri VA VVS

Melding fra Ahlsell

Javascript er avstengt i din webbleser. For full funksjonalitet anbefaler vi at du slår på Javascript