Hva er forskjellen mellom ladeboksene?
Selve laderen, som omdanner strøm fra strømnettet til likestrøm som skal sendes til batteriet, er innebygd i bilen. Som installatør vet du det, men mange som kjøper sin første elbil gjør det ikke. Mange hybrid biler har en lader som ofte har en maksimal kapasitet på 3,7 kW enfase, noe som tilsvarer en ladning på cirka 20 km/t. Elbiler har fra en maksimal kapasitet på 7,4kW (ca. 40 km/t) til 11kW (ca. 50 km/t) som standard, og det er noen få biler som kan ta 22kW (ca. 110 km/t). Det som skiller disse er om de er 1-fase eller 3-fase. Enkelt sagt kan man si at biler med kortere rekkevidde vanligvis har 1-fase lading og biler med lengre rekkevidde har vanligvis 3-fase lading. Det er selvsagt en fordel om bilen er en trefasemodell, for det vil påvirke anlegget mindre.
Forbered deg på fremtiden
Utviklingen av ladere for hjemmebruk går raskt. For at bileieren skal være fornøyd med sine valg i lang tid, er det viktig å se fremover. Uansett biltype; hybrid eller elbil, og er det en 1-fase eller 3-fase modell bør det monteres en 3-fase veggboks for hjemmelading. Fordelen med dette er at en 3-fase bil trenger mindre ampere per fase for å lade bilen, noe som gir gode muligheter for å fremtidssikre ladingen.
Tre ting du bør tenke på når du lader en elbil hjemme: