Evaluering av leverandørenes bærekraftsarbeid er i dag bransjestandarden for de fleste av våre største kunder. Ikke minst er strategisk bærekraftsarbeid et grunnleggende krav for å kunne konkurrere om kontrakter for offentlig sektor. Derfor har det blitt stadig vanligere for våre kunder å kontakte oss med mer eller mindre detaljerte spørreskjemaer, eller til og med revisjoner, for å evaluere Ahlsells modenhet i bærekraftspørsmål.
Ecovadis tilbyr en måte å effektivisere vår evne til å møte kundenes krav ved å stille alle mulige spørsmål samtidig i en enkelt evaluering, samt kreve dokumentasjon på alt. Prosessen innebærer to måneders responstid og dokumentinnsamling for Ahlsell, tre ukers analyse av Ecovadis og deretter et resultat sammenlignet med totalt 1729 andre selskaper i kategorien: Engroshandel med andre maskiner og utstyr.
Ahlsell hever lista
I år steg Ahlsell 12 poeng - fra 56 til 68 av totalt 100 mulige poeng - noe som ble belønnet med gull.
Resultatet i 2021 betyr at vårt bærekraftsarbeid er blant de beste 2 prosentene i vår kategori og blant de beste fem prosentene av alle evaluerte selskaper. Vi har utført et intensivt forbedringsarbeid i løpet av året og styrket både politikk og rapportering, noe som gir resultater.
– Resultatet i Ecovadis styrker ikke bare vår posisjon som et mer bærekraftig alternativ blant flere viktige kunder, det styrker også merkevaren vår som en attraktiv arbeidsgiver. For våre leverandører er det en trygghet å vite at vi har oppnådd gull hos Ecovadis og at vi kan imøtekomme deres krav om en bærekraftig måte å jobbe på.
Tusen takk til alle våre ansvarlige medarbeidere som har gjort forbedringer i løpet av året, sier innkjøpsdirektør, Karolina Hagberg Chinell.